28. nedjelja kroz godinu - A 2011.

Prvo čitanje: (Iz 25, 6-10)

Tekst prvog čitanja  iz Izaije (Protoizaija) spada u skupinu eshatoloških tekstova (Iz 24 1-27,13). Bog zahvaća u sudbinu Izraela  i obraća se drugim narodima.  Prorok naviješta da će Jahve sam pripremiti kraljevsku gozbu za sve narode. Dok je Mojsije sa 70 staraca dolazio na brdo Sinaj k Božjem šatoru (Izl 24, 9 - 11), sada je Sion mjesto susreta s Bogom.  Dolaskom Božje vladavine nestat će žalosti i bijede,  a smrt će biti uništena. Sve što se protivi spasenju i dobrobiti bit će uništeno. To ne vrijedi samo za Izrael, nego za sve narode: „Gledajte ovo je naš Bog." (r9)  U njega su se nadali i u njega stavljaju svoje ufanje. Bog je budućnost za sve ljude.  Iz perspektive Novog zavjeta Isus Krist je mjesto susreta s Bogom za nas. To je razlog za naše veselje i radost, „zbog njegovog spasiteljskog djela." (r 9)

Read more ...

27. nedjelja kroz godinu A – 2011.

U nekim krajevima se danas slavi Rzarica ili blagdan Gospe od Ruzarija

Homiletsko razmišljanje nad biblijskim tekstovima

Prvo čitanje  (Iz 5, 1-7)

U Svetom pismu Starog zavjeta se vrlo često Izrael promatra kroz sliku vinograda ili loze. Božji narod se promatra kao Jahvin ljubljeni nasad za kojega se brine s puno ljubavi (usp  Ps 80,9-12). Sigurno je za to najljepši primjer tekst  današnjeg  čitanja. Prema literarnoj vrsti današnje čitanje je pjesma - koja nije napisana na nikakvom pisaćem stolu, nego ju je napisao prorok  u jednoj određenoj situaciji.  S druge strane ova pjesma je tako brižno sastavljena  da o njoj treba vrlo dobro zamisliti.  Najprije  lijepe mladice trebamo zamisliti kao ukras nekog blagdana vina, oko jeruzalemskog hrama, posred ljudi, uglavnom muškaraca koji su se radovali ovoj pjesmi ljubavi.

Najprije pjevač opisuje koliko je ljubavi i brige investirao njegov prijatelj u vinograd da bi ga učinio plodnim.  Usprkos tome, vinograd ne daje slatko grožđe, nego samo kiselu, oštru vinjagu. Nakon ovoga epskog dijela mijenja se situacija u jednu vrlo dramatičnu: u jednom odlučujućem trenutku dolazi do riječi prijatelj  (proročkog ) pjevača, a slušatelji se uvlače u događanje: Ovaj prijatelj  pjevača, dakle, vlasnika vinograda, poziva i traži od jeruzalemskih građana  i Judejaca da, kao u nekoj parnici, presude između njega i vlasnika vinograda: tko je kriv za ovakvu katastrofu.  Slušatelji - još i ne shvaćaju  kako sebe opterećuju odgovorom  - mogu samo još reći Ne! Ti nisi kriv  za ovaj neuspjeh. Ovakvim mirnim završetkom pjesma ne može završiti pa se dalje gradi napetost: Što će učiniti vinogradar? Njegova reakcija je dramatična: sa svom žestinom i gorčinom  on najavljuje  uništenje vinograda kojega je, s toliko ljubavi, sadio i njegovao.  Ljudski sasvim razumljivo ponašanje koje će naći i podršku publike. - Ipak u posljednjoj prijetnji  (r.6c „Zabranit ću oblacima da dažde nad njim.")  događa se peripetija, odlučujući okvir. R7 imenuje konačno pravu stvarnost: Gospodar vinograda je sam Jahve, Bog Izraela, za koga je prorok pjevao i izložio se opasnosti.

Jahvin ljubljeni vinograd je Izrael. Loze se ljudi Judejci. treba poći odatle da su ljudi shvatili prijeteće riječi. Da li im je postala jasna zastrašujuća prijetnja i situacija? Jer ono što se neplodnom vinogradu ovdje prijetilo, nije ništa drugo nego Jahvin sud.  S Izraelom će se dogoditi isto što i s neplodnim vinogradom.  Neprijateljska velika sila - možda Asirci, oko polovice 8. stoljeća prije Krista će učiniti ovaj Božji sud nad Izraelom.

Posebno treba promotriti navedeni razlog zbog kojega će se očitovati razorna srdžba nad  Judom i Jeruzalemom: to nije nikakvo pogansko služenje bogovima - nevjernost Jahvi. Nego su to svagdašnje stvari društvenog života koje, na izgled, nemaju veze sa Jahvom: nepravda koja se čini slabima i obespravljenima, nepoštivanje zakona zajednice koje je Bog dao Izraelcima kao svom  narodu u 10 zapovijedi.  Ono što on očekuje kao plodove  od svoje zajednice nije nikakav izvanredan vjerski napor, niti velike procesije, ni žrtvene svečanosti, nego osnovno društveno ponašanje: socijalna pravda  i pravo.

Ako bi se kao temelj homiliji uzelo današnje prvo čitanje, onda treba paziti na dvije stvari:

Propovjednik se treba duže zadržati na samoj pjesmi da kod slušatelja izazove napetost i pažljivost. I pri tome je važno da sami slušatelji donesu presudu? Ne osuđuje Bog, ljudi sami trebaju spoznati svoju nepravdu i preplašiti se posljedica (k tome  2 sam 12, 1-7a).

Nepravda, kršenje prava, lažno svjedočenje, korupcija, zapuštanje nemoćnih, tvrdoća srca, preziranje siromašnih su aktualne teme našega društva. Opomene i prijetnje proroka vrijede, u prvom redu, za nas kršćane.  Situacija koja se opisuje u pjesmi pokazuje nam sasvim jasno da prorok ne govori strancima, nego Božjem narodu - dakle nama danas.

 

Read more ...

26. nedjelja kroz godinu A –2011.

Homiletsko razmišljanje nad biblijskim tekstovima

Prvo čitanje (Ez 18,25-28)

Tekst današnjeg čitanje je pogodan za zaoštravanje pitanja koje razvija evanđelje. Govor o sudu proroka Ezekijela odgovara vremenu babilonskog sužanjstva, ali je bit poruke da će svatko dati obračun za svoje djelo i djelovanje i to u času kad će svatko mortav biti izložen  Božjem ispitujućem pogledu. Poglavlje Ez  18,2 je započelo poslovicom : „Očevi jedoše kiselo grožđe, a sinovima trnu zubi."Ovisnost između čina i posljedice je bila tumačenje za propast vlastitog kraljevstva, a ipak sada, usred progonstva, se pojedini  koji su doživjeli to kao krivnju za učinjeno pitaju kako sami mogu voditi uspješan život.

 

Read more ...

KATEHETSKA NEDJELJA

U našoj biskupiji početak vjeronaučne školske godine - Katehetska nedjelja - želim svima Božji blagoslov u radu na ovom odgovornom području!

Ps ovo je starija propovijed i pisana za drugu nedjelju pa treba pripaziti na tekst evanđelja i prilagoditi ga.

1. potreba vjeronauka

Započela je školska godina, a s njom i radna godina u pastoralu. A pastoral je sve ono što se čini za dobro duša u župi, dekanatu i biskupiji. I zato, ova prva nedjelja školske godine neka mi bude prigoda da reknem nekoliko riječi, a vama neka to bude prigoda za razmišljanje o potrebama koje se danas nameću. Dvadeset je godina da je  uveden, bolje rečeno vraćen,  vjeronauk u školu. No, time nije nikako dokinut pastoralni rad u župi. Oni koji smatraju da se vjeronauk sastoji u pripremanju djece za primanje sakramenata pričesti i krizme varaju se i ne shvaćaju ni potrebe djece, ni zahtjeve vremena. Odmah ću jasno reći da ima i svećenika koji su olako zapustili župni vjeronauk na račun uvedenog školskog vjeronauka.

 

Read more ...

GODINA B 2017/18
Article Count:
8
GODINA A 2016/17
Article Count:
57
GODINA C 2015/16
Article Count:
64
GODINA B 2014/15
Article Count:
59
GODINA A 2013/14
Article Count:
56
GODINA C 2012/13
Article Count:
66
GODINA B 2011/12
Article Count:
62
GODINA A 2010/11
Article Count:
65
GODINA A 2001/02
Article Count:
2