4.vazmena nedjelja

Nedjelja Dobrog pastira - dan duhovnih zvanja

Homiletsko razmišljanje nad biblijskim tekstom

Prvo čitanje (Dj 2,14,14a.36-41)

Prvo čitanje je završetak  Petrove duhovske propovijedi u kojoj Izrael poziva na obraćenje. Po izlijevanju Duha slušatelji su vidjeli da je Bog djelovao: Raspeti je bio sluga Božji kojega je Bog učinio Gospodinom i Mesijom.  Autoritet kojim Petar govori djeluje na slušatelje. Pogođeni su u srce (doslovno: „probodeni u srce").  Iz ovog otvorenog (probodenog srca)  dolazi ozbiljno pitanje i vapaj za pomoć na koji Petar odgovara pozivom na obraćenje.  Svi trebaju shvatiti da  Bog provodi svoje planove. Koliko god bila velika nejedinstvenost i protivljenje, on je ipak na djelu u Isusu. Izraz „svaki pojedini od vas" naglašava da obraćenje i vjera  zahtijevaju osobnu odluku. Na ovu odluku se ne mogu odlučiti svi koji Petra slušaju.  Oni se možda boje posljedica koje donosi ovo obraćenje. Mjesto pokazuje dvije stvari: da se evanđelje sluša ako se vjerodostojno i autentično tumači i tada potiče ljude na nešto. Da li se tome zajednica predaje cijela i potpuno druga je stvar. Prihvaćanje vjere  ide preko razmišljanja  i svjesnog da pojedinca.  Prisiljavanje na vjerovanje i prebrzo i površno prihvaćanje ne vode ničemu Ovdje se radi o obraćenju, to jest prianjanju uz Isusa Krista  iz uvjerenja i iz sveg srca.

Drugo čitanje (1 Pet 2, 20b-25)

Odlomak je povezan sa razmišljanjem o kršćanskom životu u obitelji i društvu i obraća se robovima koji su postali kršćani. No, u recima se mogu naći svi koji, kao pravedni, moraju trpjeti, s njima se nepravedno postupa i podnose tešku sudbinu. Petar ukazuje na Iz 53 - pjesmu o sluzi Božjemu koji je nepravedno trpio, što će pomoći kršćanima shvatiti Isusovu patnju. Sa trpećim slugom Božjim koji nepravedno trpi lako se mogu identificirati robovi  koji su izručeni volji i raspoloženju gospodara, ali i svi drugi koji nepravedno trpe. Pjesma o sluzi Božjem je prvoj Crkvi pomogla da shvati Isusov križni put  kao put spasenja.  Svi koji idu Isusovim stopama i postupaju po njegovom primjeru i mogu trpjeti nepravdu, mogu „svoju stvar povjeriti pravednom sucu", jer su po patnjama slični Isusu. Pri tome se ne radi o tome da se o patnji lijepo govori, nego o obećanju: niste u patnji sami - Isus kao dobar pastir zove ljude na svoj put. Ovaj je put pun trnja i kršćanski život je određen vanjskim okolnostima koje se ne može mijenjati - i često je težak, ali vodi cilju. Tko se, u svojoj savjesti, ravna prema Bogu i podnosi nepravedne situacije,  postaje znakom za to da je ljubav (koja je također patnja) jača  od nepravde i nasilja. Nepravedna patnja tako postaje povezana s Isusovom spasiteljskom (nepravednom) patnjom. I  ova vodi do slave.

Read more ...

3. Vazmena nedjelja

Homiletsko razmišljanje nad biblijskim tekstovima

Prvo čitanje (Dj 2,14.23-33)

Petar, jednostavni ribar, ovdje nastupa, u svojoj duhovskoj propovijedi, tako samouvjereno i suvereno kao glasnogovornik apostolskog zbora. Nalazi prave riječi za okupljene Židove: najprije ih podsjeća na njihove doživljaje s Isusom, na njegova djela, znakove i čudesa (r 22) i njegovu smrt na križu (r.23). Kao dokaz za njegovo uskrsnuće poziva se na psalme koji su slušateljima dobro poznati i sada dobivaju novo tumačenje (rr r5-28; 30-31, Ps 30-31). Konačno ukazuje na apostole kao žive svjedoke uskrsnuća i davanja „dara Duha" : „kao što vidite i čujete". Svojim autentičnim i karizmatskim nastupom oduševio je mnoge.

Primjer Petrov i danas potiče brojne kršćane da govore s Bogom o vlastitom iskustvu i svojim jezikom. Što je ozbiljniji i konkretniji odnos sa životom drugih ljudi, njihovim visinama i ponorima, kao i banalnostima, time se može lakše tumačiti dnevno iskustvo .

Drugo čitanje (1 Petr 17-21)

Prva Petrova poslanica je upućena negdašnjim poganima. „Besmisleni život naslijeđen od otaca" (r 18 1) misli na njihovu ovisnost o božanstvima prije nego su postali kršćani. Onda ih opominje da su jednom zauvijek oslobođeni (r 18 doslovno „odvezani" kao što su nekada bili otkupljivani robovi). Ovaj novi način života se opisuje kao „vjerovanje u Boga i uzdanje u njega" (r 21b) - i to u Boga koji podiže od mrtvih" (r 21a).

U „besmislenom životu" žive i danas ljudi, koji su zahvaćeni načinom života koji sprječava pravi život kao npr. perfekcionizam, preuveličanu potrebu za harmonijom, ovisnost o samo vrijednosti zbog uspjeha i sposobnosti. „Naslijeđeno od očeva i majki" jedno je takvo ponašanje, upravo uz to vezano, a djelomično na njega utječe i odgoj ili nešto naučeno od uzora ili od načina života. Čitanje podsjeća i današnje ljude: Bog oslobađa iz ovih ovisnosti, tako što svakog čovjeka ljubi kao svoje dijete, neovisno o svim uspjesima i grijesima. Da, ovaj Bog podiže od mrtvih da upotrijebimo ranokršćanske izraze i to je razlog nadi da se u životu svakog čovjeka mogu ostvariti snage koje će promijeniti život.

Read more ...

2. Vazmena nedjelja

Mali Uskrs- Bijela nedjelja

Nedjelja božanskog milosrđa

Misno slavlje

Pozdrav

Riječ Božja koja nas svih poziva na život neka bude sa svima vama.

Naši problemi sa vjerom su vrlo često povezani sa osobnim lutanjima, znak osjećaja beznadnosti i bespuća. Postoje situacije, kad se čini da spasonosna riječ dolazi prekasno, tu se čini da vjera šepa. Neka nam ovo bogoslužje, slušanje oslobađajuće uskrsne riječi, pokaže put izlaska iz naših sumnji i krioza.

 Molitva vjernika

Isuse Kriste, ti si došao da pružiš novu nadu svima koji sumnjaju, utjehu svima žalosnima. Tebi se usuđujemo iznijeti naše molitve.

Za sve koji su se umorili u svom svojim vjerničkim djelovanjem, da nadvladaju to malodušje, molimo te.

Za sve kršćane koji i danas trpe progonstva zbog svoje vjere u uskrsnuće Kristovo,  molimo te

Za sve koji traže kako izaći iz svojih sumnji, da im tvoja ljubav pomogne u traženju istine, molimo te

Za sve novokrštene i prvopričesnike, da im njihova vjera raste i sazrijeva, molimo te

Za sve one  kojima je životno vrijeme došlo na kraj da idu u susret smrti s nadom da ćeš ih ti primiti u zagrljaj, molimo te.

Gospodine Isuse Kriste, znamo: Ti nam daruješ svoju blizinu i svoju prisutnost , da nas dotakneš da se promijenimo. Ne želiš da itko propadne, da ne prihvate ruku koji ih spašava. Zato ti hvala i slava u vijeke vjekova. Amen

Read more ...

Sveto Trodnevlje muke, smrti i uskrsnuća Gospodinova

Sveti ili Veliki četvrtak

Misa večere Gospodinove

Prijedlog za uređenje najsvečanije Mise u liturgijskoj godini «Mise Večere Gospodinove» Prije ulazne pjesme tumač uvede u slavlje

 Tumač: Okupili smo se večeras, nakon završene korizmene pokore, na ovo svečano bogoslužje ili kako se službeno naziva misa Večere Gospodinove. Okupili smo se nakon svečane zvonjave zvona. Liturgijska boja je bijela. Tabernakul na oltaru je prazan. Misa se svečano pjeva do završetka Slave kada će prestati zvoniti zvona i neće više zazvoniti dok nam ne objave radost uskrsnuća Isusova. Isto tako, zbog najveće ljudske tragedije, izdaje Sina Božjega, Crkva ulazi u tugu pa će obred mise teći u žalosnom tonu. (Gdje sviraju orgulje - prestaju svirati) Na početku ove svete mise oživimo našu vjeru u Isusovu ljubav prema nama, pokušajmo u sebi doživjeti ono što ćemo sada započeti.

Misom Posljednje večere počima sveto Vazmeno trodnevlje, počimaju tri vazmena
dana u kojima ćemo slaviti otajstvo, misterij našeg spasenja.
Dok slavimo tajnu našeg spasenja, ujedno slavimo nezamislivu ljubav Božju prema
nama ljudima. Ne govore nam o tome kako ta ljubav izgleda samo tekstovi današnje mise. Na nenadmašiv način nam se to pokazuje i u euharistiji: žrtva i blagovanje stavljaju i posadašnjuju muku, smrt i uskrsnuće Kristovo. Ta euharistija nas povezuje s Bogom i međusobno u nezamislivoj ljubavi Božjoj, a mi smo pozvani da je nasljedujemo.

 

Read more ...