"A bio je i prosjak Lazar koji je sjedio pred njegovim vratima i psi su dolazili i lizali mu čireve..."
....
Ujedinjeni narodi su najavili prepolavljanje svjetskog siromaštva do 2015, ali umjesto da broj siromašnih pada, prema izvještaju FAO-a, on raste. Tako između 1995. i 1997. i od 1999 - 2001. popeo se za 4,5 milijuna godišnje....
bez srca
4.
O jednom koji je želio živjeti s bogatima
Bio jednom neki bogataš koji se oblačio u najmoderniju odjeću i iz dana u dan živio veselo s prijateljima, točnije bio je student, a novac je bio njegovog oca od kojeg je živio. Uz vilu u Frankfurtu bile su mu na raspolaganju i očeve vikendice u Kitzbuhelu, na Azurnoj obali i na Ibizi. Tu je zvao cijele grupe prijatelja na očev račun, vodio ih je po restoranima i uživali su život, a da se nisu mnogo brinuli.
Jedan od tih prijatelja sigurno nije pripadao toj grupi, samo s velikim naporom i na račun fonda za stipendije mogao se pokrivati i tako održati privid, biti darežljiv prema prijateljima i oblačiti najskuplja odijela. On je uživao biti u tom krugu, bezbrižno naizgled, živjeti nasuprot dobrostojećih studenata i studentica prava. Uživao je biti u tom društvu i iskorištavao je sve što mu se pružilo i tako je glumio do zadnjeg novčića, ni za što na svijetu nije htio izgubiti te prijatelje, plašio se da ne bi, zbog svog neumjerenog ponašanja, bio izrugan. Tek kasnije je došlo na vidjelo tko je bio on. Bilo je za čitati u novinama, a opisano je i u jednoj knjizi. Student prava je kasnije postao ubojica jedanaestogodišnjeg dječaka . Njegovom otmicom je mislio da će moći priskrbiti novac da ne bi vidio kako se lomi njegova životna laž.
Nekadašnji student prava sada je u zatvoru. Umjesto u zabavnom društvu mladih ljudi na Ibizi, on sjedi osamljen u tamnici. U svojoj ćeliji gdje će se vrlo bolno pitati kako je do svega toga došlo i može samo izdaleka promatrati kako se život razvija za druge. S obzirom na nerazumljivo i teško djelo, sudska odluka je bila prava i neupitna. Možda mu je konačno postalo jasno što je i prije bila stvarnost: osamljenost mladog čovjeka koji je želio biti bogat, a sada je potpuno sam.
Određeni bogati čovjek
O bogatom čovjeku u evanđelju ne znamo puno. Samo da se «oblačio u purpur» i da se obilno, iz dana u dan, gostio sa svojima prijateljima. Ako pokušam to sebi predstaviti, onda ne vidim samo njega, nego i mnoge radosne ljude koji su okruženi bogatstvom i živjeli s prijateljima. Tako su oni živjeli u svom svijetu. Siromašnog Lazara pred svojim vratima nisu shvaćali ozbiljno. Vrata su ostala zatvorena, pun život događa se u vlastitom i to zaštićenom svijetu i zato nitko nije mogao doći na ideju mrvice sa stola odnijeti siromahu pred vratima. Isus pripovijeda za primjer, on to ne zove usporedbom, jer je previše realna da bi bila usporedba u vrlo odmjerenom obliku. Pred oči nam je stavljena kruta realnost. Upravo u drugom dijelu, koji počima smrću bogataša i Lazara, postaje ta stvarnost uočljiva. Dok se bogataš zabavljao u krugu prijatelja, umre i bi položen u hladnu rupu groba i osuđen na podzemlje i osamljenost Hada, a za Lazara se govori da su ga kad je umro, anđeli primili i odnijeli ga u «krilo Abrahama» i time u zajedništvo svih vjernika.
Isus navodi razgovor Abrahama i bezimenog bogataša. Iz daleka vidi bogataš Lazara i kako mu ide. Površno gledano, razgovor se vodi o pravednom izjednačavanju: tko je na zemlji živio u luksuzu, zbog svoga bogatstva i onoga što je bogatstvo učinilo nije vidio siromaha pred svojim vratima. Na drugoj strani, siromah se našao, od samog početka, u velikoj osamljenosti. Ne treba čovjek umrijeti da bi to postalo jasno. Stečaj i zatvaranje svih kredita i kreditnih kartica imaju isti učinak. Zajedništvo koje se temelji na novcu i luksuzu vrlo brzo propada.
Zajedništvo Božjih siromaha
Što to znači za mene? Primjer o bogatom čovjeku i siromašnom Lazaru je najšokatniji dio Lukina evanđelja, jer je tako tvrdo ocrtano. Između Lazara i Abrahama na jednoj strani i bogataša na drugoj strani, kako to Isus stavlja Abrahamu u usta «je velika provalija, tako da nitko od tamo ne može doći k nama, niti odavle k vama pa i kad bi htio». Nešto slično govori i Marijin hvalospjev na početku Lukinog evanđelja, Bog «ruši mogućnike s prijestolja, a bogataše otpušta prazne».
Kako će evanđelje djelovati ovisi o meni koji to slušam. Otkrivam li u sebi ponašanje bogatog čovjeka koji živi iza zatvorenih vrata i ne vidi onoga koji leži pred vratima? Ili osjećam da me Isus ojačao, jer sam isključen iz zajednice bogatih, ali zato imam jedno vrjednije zajedništvo, ono oca Abrahama? Evanđelje opisuje u crno bijeloj tehnici, a ja se nalazim tu negdje u sredini i zato šokantnost teksta može biti ozdravljujuća.
Nama, kao zajednici Crkvi, Isus ima što reći. Pozvani smo da ovdje na zemlji živimo u zajedništvu koje nam je obećano u krštenju. To je zajedništvo onih koji se u tradiciji izraelskog naroda doživljavaju kao siromasi Božji. Samo oni koji su za to sposobni, doživjet će to bogatstvo. Možemo slušati «Mojsija i proroke» i siromahe u našoj sredini ne prezirati. Ne radi se ovdje o davanju milostinje, nego o poštovanju i spremnosti da zajedno budemo zajednica. Ako to mladi dožive u našoj crkvi, onda će njima i nama, možda, uspjeti da ne izgubimo ono najvažnije od života.
5.
1. Govorenje
Nakon što su teolozi prestali pokušavati govoriti o «beskrajnoj pravednosti» sad su to preuzeli političari. Nakon što je Crkva postala oprezna da nešto imenuje dobrim ili zlim, američki predsjednik je tu ulogu uzeo na sebe. Za većinu Nijemaca bilo je nezamislivo čuti, do prije kratkog vremena, da u govoru politika i vjera na takav način idu zajedno. U najboljem slučaju, moglo se u Hollywoodu čuti takav govor - kao i zaprepaštenje da je takav govor moguć u stvarnom svijetu.
Ipak, trebamo zahvaliti ovom fenomenu da lakše možemo shvatiti ono što smo čuli u prvom čitanju iz knjige proroka Amosa. Razlike, usprkos svih vanjskih sličnosti, čine ovo čitanje tako aktualnim i izazovnim. Prorok Amos govori u ime Božje. Veliki govornici ovog vremena govore u ime ljudskosti. Prorok se osjeća osamljenim, izoliranim. A mediji prezentiraju govore tako da postaju središte javnog mnijenja.
Činjenica da se u svijetu i kod nas dočekuje na nož većina izjava Crkvenih ljudi, počam od pape pa do zadnjeg biskupa, olakšava nam da se oslonimo na neugodnu poruku proroka.
2. Prorok
Malo pozadine. Amosova knjiga nam prva govori o djelovanju proroka u svojoj vlastitoj knjizi. Amos je nastupao početkom 8. stoljeća prije Krista u Izraelu, u takozvanom Sjevernom kraljevstvu, dakle ne u Judeji s glavnim gradom Jeruzalemom. Bet-el je bio centar Sjevernog kraljevstva koje je okupljalo sva Izraelova plemena osim Judinog. Kraljevstvo je bilo na vrhuncu svoje moći. Ekonomija je cvjetala, no na horizontu se pokazala velika sila, Asirija. Nutarnja politička diskusija se okretala oko toga da li se treba suprotstaviti Asircima - ili bolje - s njima surađivati i sklopiti savez.
Tada ustaje prorok. Viđenja mu pokazuju sasvim drugu sliku budućnosti. On vidi da za sve ističe zlatno vrijeme. Propast nije negdje daleko, na kraju. Propast se nalazi u srcu zemlje. Tu živi mala grupa u velikom bogatstvu i luksuzu. Nije luksuz ono na što Amos udara, nego nepravda koja ga omogućava. Drugi to trebaju platiti: ljudi koji su gubitnici u napretku. Prije nego će tok povijesti srušiti kraljevstvo, ono je već u sebi već srušeno.
Današnje čitanje nam nudi samo mali dio Amosovog govora »Vi koji želite izbjeći dan nesreće, utječete se vlasti nasilja.» Bit poruke je: «izmišljate strategije kako izbjeći dan nesreće kako se može izmaći propasti, a pri tome previđate uzrok koji je kod vas (u vama).
3. Radosna poruka
U tome leži odlučujuća razlika Božjeg Amosovog govora od pseudoreligioznih govora raznih političara. Ne košta ništa nekog gospodina Bin Ladena i njegove pomoćnike prikazati kao ono što jesu: zlobni progonitelji i ubojice ljudi. Na ovakav način se može podijeliti svijet na dobre i zle. Bitka se okreće prema vani, prema vanjskom neprijatelju. Zatvaraju se granice i tako se misli spriječiti da nesreća ne dođe pred vlastita vrata. Žrtve terora na drugim krajevima svijeta i u neindustrijaliziranim zemljama nisu tako uočljive, niti puno zanimaju svijet.
Amos nastupa u ime pravde Božje;
- Božje pravo je pravda Božja koju Bog traži, pravda nije nikakva strategijska računica.
- Božja pravda je čuvati dostojanstvo čovjeka kojeg je Bog stvorio, nikakva ekonomija, niti tehnika nisu stvorile čovjeka.
Naravno da je naša situacija strahovito kompleksna. Nije ni malo lako imenovati nepravdu i pokazati prstom na one kojima ta nepravda koristi - kako naše blagostanje ovisi o tome da se mala grupa ljudi u Saudijskoj Arabiji drži, a oni će postati bezvrijedni kad nestane nafte. No, naftni šeici će moći živjeti od svojih dionica Mercedesa. Žrtve će ući u armiju terorista. To je samo primjer, ali pokazuje da se proročka uloga Crkve danas sastoji u suprotstavljanju javnom mnijenju da će se ratom protiv terorista sve riješiti: «Vi koji želite ukloniti dan nesreće, sami se hvatate nasilja.»
Amosova viđenja su prijeteća. A ipak su radosna vijest. To vrijedi i za evanđelje o bogatašu. Ne radi se ovdje o tome kako izbjeći jednu tako gorku sudbinu, nego nas želi malo uzdrmati. Evanđelje se čak ne obraća ni svim Lazarima: «I vi ćete tako jednog dana doći u krilo Abrahamovo». Ono je usmjereno prema onima koji se koriste situacijom i koji u svom luksuzu ne primjećuju kako je standard neravnomjerno raspoređen.
Možda je bogataš u jednom imao pravo, kad kaže: »Možda će se obratiti ako netko od mrtvih dođe k njima.» Možda je činjenica života koju je Bog postavio u uskrsnuću jednog za nas ipak šansa za obraćenje. Bog ne želi uzeti život ljudima.
Ali dužnost je proroka pokazivati gdje smo pogriješili i zalutali, gdje je pošlo naopako pa i onda kad to ne opažamo. Jedan je od mrtvih došao k nama, a do nas je hoćemo tu poruku čuti i slušati.
6.
Pripovijest koja nas može preplašiti
Abraham odgovori bogatašu: „Sinko, promisli da si ti za života primio dobra, a Lazar samo zlo, sada se on tješi, a ti trebaš trpjeti."
Prije nekog vremena izabrao sam za dječju Misu evanđelje koje ste malo prije čuli. I da odmah reknem, djeci se evanđelje nije svidjelo. Rekli su to jasno i razgovijetno, bez obzira na to što je to Isus pripovijedao. Prije svega zamjerili su Abrahamu, jer nije pomogao bogatašu.
Bez velikih poteškoća otkrili su da bogataš i nije bio baš nesimpatičan. «Sigurno» rekli su «nije bilo lijepo od njega da nije ništa dao Lazaru od svog bogatstva, ali možda i nije ni znao da Lazar leži pred njegovim vratima. Ili nije uvijek na to mislio. Nigdje ne stoji u pripovijesti da je bogataš došao do svog novca kroz laži i prijevare. Zašto on ne bi mogao uživati ono što je zaslužio? Konačno, bogataš je pokazao i veliku obazrivost, molio je samo kap vode s vrha prsta umočenog u vodu da bi njome ohladio jezik u velikoj muci. Ne bi se smjelo biti takvo zlopamtilo. Bio je i dobar taj čovjek, to pokazuje njegova dirljiva briga za braću. Očito je pokazao da je želio da njima bude bolje. To su sve znakovi ljubavi i kajanja.»
Ukratko djeca su se nadala drugačijem završetku pripovijesti. Oni sami bi bili velikodušniji. Bili bi dopustili više milosrđa koje bi prihvatilo znakove pokajanja, oprostili, a ne tako sitničavo računali. Oni su očekivali da će Bog biti i ovdje tako pun ljubavi, kako to Biblija češće govori. To je Bog kojega je Isus uvijek naviještao. Mislimo na riječi: «U nebu će biti veća radost zbog obraćenja jednog grješnika koji se obrati, nego zbog devedeset i devet pravednika kojima ne treba obraćenja.» (Lk 15,7) Kako drukčije zvuči rečenica: «Abraham odgovori bogatašu: Sinko, promisli da si ti za života primio dobra, a Lazar samo zlo, sada se on tješi, a ti trebaš trpjeti.»
Uočljivo je kako Isus strogo postupa na sudu s ovim bogatašem. To se ne događa samo u ovoj pripovijesti. Dok on prima carinike, javne grješnice ili prevarante raširenih ruku, bogataše pogađaju oštre riječi: »Tada reče Isus učenicima: Zaista vam kažem teško će bogataš u kraljevstvo nebesko. Još jednom vam kažem: prije će deva proći kroz iglene uši, nego bogataš u kraljevstvo nebesko. Kad su to učenici čuli vrlo se zabrinuli." (Mt 19,23-25)
Za Isusa je bogatstvo toliko opasno da iskorištava svako sredstvo da pokaže na njegovu opasnost. Zato se ovdje njegova utješna i radosna propovijed pretvara u prijetnju. To je zato što Isus u bogatstvu vidi vrlo veliku zapreku za nastupajuće kraljevstvo Božje koje on želi dovesti: kraljevstvo pravde, ljubavi i mira.
Ovaj Isusov stav ima još veću vrijednost i važnost danas nego prije dvije tisuće godina. Nikada nije svijet bio tako podijeljen na one bogate i na Lazara. I sasvim sigurno je da je upravo bogatstvo najveća zapreka svijetu pravde, milosrđa, ljubavi i mira. Ne treba lagati da se mi, iz dana u dan, odijevamo finim lanom i dobro gostimo, A pri tome, pred našim vratima, leže mnogi koji bi svoju glad zasitili i mrvicama koje padaju s naših stolova i koje mi uništavamo da bismo zadržali cijene. I zato nas pogađa ova rečenica iz pripovijesti: «Sine, misli na to da si ti svoja dobra primio još za života!»
Sebe staviti u ovu pripovijest je neugodno, ali i teško, jer najprije ne znamo što bismo trebali činiti. Negdje osjećamo svoju nemoć usprkos našem bogatstvu, no nešto bismo trebali učiniti, i to za ovoga života, kasnije kajanje ne vrijedi. To nam jasno govori pripovijest današnjeg evanđelja. I što mi stvarno možemo učiniti?
Brat Roger, utemeljitelj i prior ekumenske bratske zajednice u Taize-u potražio je odgovor u svom drugom pismu Božjem narodu, koji je više nego vrijedan razmišljanja. Iz njega ću vam pročitati nekoliko rečenica:
«Da bi privukao Božji narod u ovu radikalnost Evanđelja ne oteži, bilo da si mlad ili star, ti koji ovo pismo čitaš, učiniti usporedbu u konkretnom životu i međusobno dijeliti, ma štogod te koštalo.
- Dijeli sve što imaš. Tu ćeš naći svoju slobodu.
- Suprotstavljaj se nasilju potrošnje. Što više kupuješ, postat ćeš sve ovisniji. U gomilanju zaliha za sebe ili za svoju djecu leži početak nepravde.
- Učini svoj boravak mjestom gdje će drugi dobro doći, kućom mira i međusobnog opraštanja.
- Radi da zaslužiš ono što ti je potrebno za život, nikad da nagomilaš novac.
- Otkuda crpsti snagu za ljubav da možeš izdržati sve izazove do posljednjeg daha? Neka ti molitva bude jedan izvor ljubavi.
Pitajmo se o prvim malim koracima za nas same, pokušajmo to učiniti. Ako nam nešto i uspije, možda ćemo naći na milosrđe tako da će izgubiti na vrijednosti rečenica: «Dijete misli da si ti za života primio svoja dobra.»
7.
Nebo i pakao*
Prije otprilike dvije nedjelje gledao sam u kinu film s nazivom «Grad anđela». Ovaj film priča o anđelima koji prate ljude. Jedna od zadaća anđela u ovom filmu bila je da čovjeka poslije smrti dovedu k Bogu.
U današnjem evanđelju smo upravo čuli jednu rečenicu koja nam priča o anđelima koji su nosili siromašnog Lazara poslije njegove smrti k Abrahamu.
Možda se netko, tko je vidio spomenuti film ili netko od nas poslije slušanja evanđelja pita: Postoji li jedan grad anđela? Postoji li jedan drugi svijet? Postoji li život poslije smrti...?
Da, možda postoji nebo... Konačno svi se mi nadamo tomu. Mi vjerujemo u život poslije smrti. Inače ne bismo danas došli u crkvu. Ali pakao... Tko još danas vjeruje u pakao? Izgleda da su čak i svećenici u svojim propovijedima zaboravili na pakao. Moderna kultura zabranjuje da se govori o nečemu tako strašnom. Nitko nas ne smije uznemirivati....
Ako sam već nešto čuo o paklu, onda su to bili samo vicevi. Čuo sam veliko mnoštvo priča u kojima poneki (ljudi) hvale veseli i zabavan život u paklu, a podcjenjuju dosadan i jednoličan život u nebu. Uvijek kad tako nešto čujem, nisam siguran, da li je to samo šala, ili je to zaista uvjerenje ljudi. U jedno sam siguran. Oni koji pričaju takove priče, njima je blagovijest evanđelja strana.
Ja vjerujem da Isus u današnjem evanđelju ne pravi šalu. Ali on nas ne želi niti uplašiti. On nas hoće samo opomenuti na pakao, onako kao što je bogataš htio opomenuti svojih petero braće.
U ovoj pripovijesti koju nam je danas Isus ispričao, htio nam je jasno reći da postoji nebo, ali također i pakao. Sigurno nije u tom nebu i u tom paklu onako kako mi zamišljamo. To je tajna koja nadilazi svaki razum i pretpostavku. Biblija nam priča o tome u slikama. Sveti Pavao je rekao: «Što oko nije vidjelo, niti uho čulo, što niti jednom čovjeku nije došlo u svijest, čeka na nas."
Što su zapravo nebo i pakao? To sigurno nije mjesto. To je prije jedno stanje. U Katekizmu Katoličke Crkve čitamo: «Nebo je zadnji cilj i ispunjenje najdubljih čežnji ljudi, stanje najveće, konačne sreće.»
A «stanje zaključnog vlastitog isključenja iz zajedništva s Bogom i svetima naziva se pakao». Najteža muka pakla postoji u vječnoj odvojenosti od Boga, jer samo u Bogu može čovjek pronaći život i sreću.
Često se netko pita: da li nas Bog ne ljubi te nam je pripravio pakao? Nije li On milosrdan? Ne, Bog nije pripravio ljudima pakao. Također nije nitko od Boga predodređen za to da dođe u pakao. Ovu odluku može donijeti samo čovjek posve slobodno, sam. Mi smo, također, u današnjem evanđelju čuli da je bogataš sam odlučio kamo će ići.
Bog nas ljubi sve i hoće da «se svi obrate i da žive», ali on respektira našu slobodnu odluku. Zadnja odluka leži, naime, u srcima ljudi.
Drage sestre i braćo!
Mi ne znamo tko je u nebu, a tko je u paklu. Ali postojali su ljudi u svijetu koji su bili toliko dobri, čiji život je bio tako kristalan da je Crkva dopustila njih nazivati «svecima». Drugačije rečeno, oni se nalaze u nebu. Ali još se nije dogodilo da je Crkva objavila da se netko nalazi u paklu. I ovdje leži naša nada u jedan prazan pakao. Ali pakao postoji sigurno i Isus nas opominje na to. Zadnja odluka ostaje pri meni. Amen.
*Bonach Piotr, prevela Katica Kiš, preuzeto iz Predigtforum der Redemptoristen