Papa Franjo - Radikalac u sandalama


Matija Matussek

Novi Papa dolazi s druge strane svijeta - i govori na taj način. Temeljne zasade  svog prethodnika, Franjo će nastaviti - čak i danas,  na prvi Angelus u Rimu, snažnije  i nemilosrdnije  nego bi to i Benedikt XVI.  poželio.
Kad sam čuo da novi papa  citira Leona Bloya, gorljivog katolika,  francuskog govornika-ratnika, znao sam da je pontifikat u dobrim rukama.

"Tko god  se klanja ovome svijetu, klanja se đavlu." Tako  nešto slično je i Bloy napisao. Radikalnije se ne može ništa više formulirati u borbi protiv  kulture relativizma i modernog hedonističkog života.

Umjesto nasmijanog i obazrivog i razumskog svjetla  Benedikta XVI., sada dolazi u sveopću  Crkvu  radikalni Franjin žar. A to već neke iritira. U "Sueddeutsche Zeitung" ,Heribert Prantl proročanski napisa: „ Treba se bojati Franjinog radikalizma." Mislio je na  njegovog  zaštitnika, ali novi papa ga  pokušava ostvariti.

Njegov prvi govor je intenziviranje  „ govora o razsvjetovnjačenju", kojega je papa Benedikt održao u Freiburgu, u Njemačkoj,  u to vrijeme, pred zatvorenim ušima. On je propovijedao  „siromašnu Crkvu". I jer on tako odvažno prednjači  u siromaštvu, vjerojatno će to njemački episkopat sa svim centralnim komitetima  i središnjom birokracijom, financiranom od Crkvenog poreza i svi  oko njih, doživjeti  kao prodor zime. Ovaj čovjek misli ozbiljno.

Zajedno u pučkoj kuhinji

Ne želim se hvaliti, barem ne više nego što je potrebno,  ali u svom romanu „Apokalipsa po Richardu" sve sam predvidio. Ne samo da sam predvidio  ostavku našeg mudrog, njemačkog učitelja Crkve ,  nego da će ga nasljediti netko  s drugog kraja svijeta. Netko tko je moralno  teološki i kanonski  pravno  tako  ortodoksan  da će pojas  stiskati i da će  vrijeme njegova  prethodnika, gledano unazad , izgledati kao  Praško proljeće.

Ja sam tamo napisao da će to biti jedan Kinez, sada je Argentinac.  To ne mijenja  ništa na stvari, moj proročki dar se potvrdio. Možda ću ga probati uskoro s loto brojevima. Naravno, naš novi Franjo nije nosio crvenu mocetu,  niti hermelin u svom prvom pojavljivanju.  Ali  mu je nutarnja narav Crkve  sveta i sigurno je da  će je ponovo učvršćivati ,štiti  i osiguravati.

Kako je smiješno naše njemačko poimanje Crkvene reforme . Baš nedavno jedna  mlada studentica teologije u "Beckmannu" pripovijeda,  uz suosjećajne  poglede diskutanata (Prantl), o svom pismu njemačkom Papi. U njemu  ga je molila  da smije biti  svećenica. I sada  dolazi ono važno:  Benedikt  joj ne odgovara osobno, nego jednim klasičnim  dopisom odbijanja što je vidno uzrujalo prisutne.
I zamišljam  Franju.On  ne bi, vjerojatno, predložio djevojci da  ne ide na talk show,  nego i - možda s njim -  da ide malo služiti  u  javnoj  pučkoj kuhinji  gdje će doći na drugačije misli i gdje bi se mogla vježbati  u vrlinama franjevačke poniznosti i ljubavi.

Što će sada učiniti kao lijevi?

I kako on stoji s obzirom na druga  bitna pitanja našeg njemačkog poimanja Crkve?  Upoznao sam prijatelja izdavača , inače gay, na sajmu knjiga, koji je  vrlo oduševljeno  govorio o jednostavnosti čovjeka  na papinskom balkonu, njegov jednostavni „buona Sera" i sve to sa svjedočenjem  siromaštva. No,  „nažalost  on ne voli  „tople",govori strašne stvari."

Pa, zapravo, on  govori onako  o tome, kako  ljudi pričaju na drugom kraju svijeta. Barem što se tiče braka  između homoseksualaca, kojega smatra „izumom đavla" i zato ga je argentinska predsjednica nazvala „inkvizitor."

No, što sada učiniti kao lijevičar gay? Ako netko želi ovog Franju kao zagovornika siromašnih na  Petrovom prijestolju, hoće li onda dopuštati njegove,  komoseksualcima neprijateljske,  izjave  i za dobro siromaha ih podnositi  ili će ih tumačiti  kao homofobne?  Ili  je dobrobit siromašnih  podložna  korektnoj političkoj liniji prema  homoseksualcima?
Kako će uopće postupati  zeleni  s ovim papom, koji - poput sv. Franje -  stavlja ispred svega poštovanje stvorenja, ali to i uključuje i zaštitu nerođenog života  i ne dopušta razgovor o pobačaju?
Onda onaj koji  je odbio kurijalni sjaj  na prvim koracima ipak, lijevom boemskom miljeu svojom bezuvjetnošću ide na  živce.

Vjera u središtu
On je jasno rekao što drži o teologiji oslobođenja kojoj se, do nedavno, predbacivala sklonost prema lijevim radikalima:  baš ništa. Ako bi Crkva bila samo socijalno relevantna, dobrotvorna organizacija , ne bi je trebalo  previše zabrinjavati . No, ova Crkva ima vjeru u središtu  svog djelovanja , ako se oslonimo na riječ Benedikta koji je rekao  da Crkva mora postati „vojujuća Crkva."

Ova Crkva će  širiti i naviještati riječ Božju, a ne Komunistički manifest. Zbog njegovog citata  „Onaj koji se ne moli Bogu, moli se đavlu"  htio bi ga  tužiti  „Welt", kolumnist Richard Herzinger ,zbog poticanja na mržnju  koja vrijeđa nevjernike.  Ma bilo kome se oni molili, nemaju se zašto ljutiti.

To će biti, u svijetu u nebo vapijuće nepravde i religije- sebičnosti, ispovjedalačka Crkva sljedbenika radikalne Crkve "Siromaška", čovjeka  u sandalama na Petrovu  prijestolju.  To je, otprilike, ono  o čemu je Benedikt XVI. pisao u svojoj enciklici  „Caritas in veritate".

Da, i ta dvojica će se susresti   u Castel Gandolfu.
Radujem se ovom pontifikatu!