4. nedjelja kroz godinu B – 2012 - Dol.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Misno slavlje

Pozdrav:
Isus je naša budućnost, njegov mir neka bude sa svima vama.

Pokajnički čin:
Probudimo živu vjeru da stojimo pred Božjim licem. Zato ćemo se danas malo propitati o našem vjerovanju i praznovjerju. Koliko sam spreman predati  se Bogu u ruke da me vodi. ... da li vjerujem u razna gatanja, čaranja, kuckanja u drvo za zdravlje i sl..
Koliko vjerujem raznim horoskopima i predskazivačima sudbine... Možda se čak i praznovjerno odnosim prema nekim obredima u Crkvi. Očekujem li od njih  više nego što oni jesu, znakovi  koji bi nas trebali potaknuti na više i dublje shvaćanje...
U evanđelju ćemo čuti kako je Isus istjerao demona iz čovjeka. Vjerujem li da postoje demoni, đavli koji mogu potpuno zavladati čovjekom... Ima li koji demon zla koji je mene opsjeo... po čemu se to vidi ... kako se borim protiv tog opsjednuća...što činim da istjeram demona iz svoga života?

Molimo Gospodina za milosrđe i oproštenje...  Ispovijedam se ...

Zaključimo naše kajanje molitvom koju je nad nama molio svećenik na našem krštenju:

Svemogući vjekovječni Bože! Ti na svijet posla svoga Sina  da odagna od nas moć sotone, duha zloće, čovjeka da tami otme i prenese u divno kraljevstvo svoje svjetlosti. Smjerno te molimo: oslobodi nas ljage istočnoga grijeha, učini nas hramom svoga veličanstva i podaj da se u nama Duh Sveti nastani. Po Kristu, Gospodinu našemu.

Kyrie

Stojimo pred njim, našim Gospodinom i predajemo se njemu i molimo ga za njegovo milosrđe.
Ponekad poznamo Božju volju, ponekad ne prepoznajemo. Prosvijetli naša pitanja, Gospodine smiluj se.
Ponekad osjećamo Božju ljubav, ponekad je i ne osjećamo. Prati naše strahove, Kriste smiluj se.
Ponekad vidimo Božju budućnost, ponekad je nikako ne vidimo.  Raskini naše sumnje, Gospodine smiluj se.

Molitva vjernika

Izloženi brojnim utjecajima, potrebna nam je snaga od Gospodina za naš život. Za nas i za sve koji s nama dijele ovu zemlju želimo moliti Gospodina.

Budi usred svoje Crkve, jačaj sve koji naviještaju tvoju riječ, posebno proročke kršćane našeg vremena da oni vode ljude k tebi, molimo te.
Budi usred događaja našeg vremena da raste želja za dobrim, a zlo izgubi snagu, molimo te.
Budi među nama i u našem mjestu da nas tvoj Duh ispuni i jača u zajedništvu vjere, ufanja i ljubavi, molimo te.
Budi uz one koji su izgubili snagu vjere ili u nju nikad nisu ni vjerovali da te pronađu i svoj život vežu uz tebe, molimo te.
Budi uz umiruće i neka pokojni nađu ispunjenje svog života u tebi, molimo te.

Ni jedna sila na svijetu nas ne može od tebe odijeliti, dokle god ostajemo u tvojoj blizini. Želimo ti pokloniti naše povjerenje dokle god živimo. Tebi hvala i slava u vijeke vjekova.

Meditacija poslije pričesti
Propovjednik

Ne vjeruj da su zbog tebe došli,
Starci nakon besane noći,
Bespomoćna majka odbjegle kćerke,
Devetnaestogodišnjak sa svojom prijateljicom,
Krizmanik, koji želi započeti iznova.

Možda žele s tobom plivati,
U povjerljivoj životnoj melodiji
I puštaju da  ih nosi pjev drugih,
Jer je vlastiti glas tako hrapav
A vjera im je tako umorna.

Jednu riječ žele čuti
Koja daje snagu i nosi.
Komad kruha za put,
A što je više od kruha
Iskustvo koje će poput zrake svijetla
Pasti u podrum njihove neutješne svagdašnjice.

Ne lomi onog koji traži
Sjajem svojih ulaštenih riječi
Daj im onaj stari hranjivi crni kruh
Kolače i torte naći će bilo gdje
NJEGA žele naći a ne tebe.

I ne vjeruj da samo zbog tebe
Ostaju daleko oni koji su otišli.
Ne smatraj se tako važnim.
Tko poziva riskira da za pozvanog više vrijedi vol i polje.
Ili da on uzima ozbiljno ono
Što ćeš ti ukratko reći: »Sloboda djece Božje.»
Nije važna tvoja povrijeđena plemenitost
Nego nadolazeće Kraljevstvo Božje.
I reci to sebi opet i opet.
Herman josef Coenenn: Meine Jakobsleiter

Propovijed:

Duhovni autoritet: Kad bih trebao postati papa

glasi naslov jedne knjige u kojoj bečki teolog Adolf Holl iznosi svoje misli o papinstvu, Crkvi i ono što bi u njoj trebalo promijeniti.
Naslov te knjige poziva poigrati se, u svojoj mašti, što bi se moglo dogoditi kada bih ja preuzeo, očito, najmoćniju poziciju u Crkvi. Ista igra se može odigrati i s drugim utjecajnim nositeljima dužnosti; koje naglaske bih postavio kao predsjednik SAD ili Rusije.
Tko se ovom maštarijom ozbiljno poigra, primijetit će uskoro da je i predsjednik i papa ili bilo tko drugi, ovisan o mnogim čimbenicima i ne može tako slobodno upravljati i vladati, kako to možda izgleda izvana.
Maštarije o moći i iskustva nemoći uzdižu ili paraliziraju svakog čovjeka, već od djetinjstva. One se probude kada je netko sukobljen s događajem koji nadilazi ljudske utjecajne mogućnosti, kao prirodne katastrofe ili neizlječive bolesti.

Moćni Isusov nastup

Evanđelje ove nedjelje govori kako je Isus nastupio s velikim autoritetom. On govori i uči kao onaj koji ima Božju punomoć. Njegovoj riječi se pokoravaju čak i zli duhovi. Evanđelist ilustrira opunomoćeni Isusov nastup jednom pričom o istjerivanju demona koje se, u ondašnje vrijeme, često događalo.
Pri takovom čudesnom pričanju mi se nalazimo u iskušenju da pogledamo pozadinu: kako je on to uspio učiniti? O kojem se fenomenu radilo kod tih opsjednutih? Da li je to bila bolest, možda jedna mentalna? Da li je Isus raspolagao psihološkim znanjem kojim ga je mogao izliječiti ili čak snagom ozdravljanja koju mi ne poznajemo, jer ju je čovječanstvo (već)  izgubilo? U čemu se sastoji Isusova tajnovita punomoć?
Svi naši pokušaji to objasniti ili ne objasniti, ne rađaju nikakvim plodom. Jedino što se sa sigurnošću može tvrditi to je autoritet koji je zračio iz Isusa kada je propovijedao, kada se javljao za riječ u sinagogi, na službi Božjoj, ili kad je, na bilo koji način, susretao ljude. Njegov autoritet se razlikovao od drugih moćnih osoba tako jako da se u tome osjećalo nešto božanskoga. Za Marka čvrsto stoji: ovaj Isus iz Nazareta djeluje s božanskim autoritetom  koji nadilazi svaki ljudski.

Isusova moć danas

Razmišljanje o Isusovom autoritetu  onda bismo  mogli utješno prepustiti povjesničarima Biblije da to pitanje nije spojeno sa sljedećim pitanjem: Što mi danas možemo očekivati od Isusa? Koju težinu ima danas njegova riječ? Što pokreće? Da li se i danas Isus suprotstavlja demonima našega vremena?
Mi ne možemo, danas, tako jednostavno i normalno govoriti o demonima i opsjednućima kao ljudi u Isusovo vrijeme. Moramo se čuvati da fenomene, koji se danas mogu drugačije objasniti, kao npr. umobolnost, ne pripisujemo đavlu. Ono što mi danas poznajemo i iz dobrog razloga možemo nazvati đavolskim jest, teško uhvatljivo, djelovanje negativnih društvenih utjecaja, razorna i zbunjujuća moć negativnih društvenih shvaćanja i duševnih strujanja.

Demon ideologije

U to ubrajam stavove koji vode ljude u slijepu ulicu ili im čine nesreću. Stariji među nama su doživjeli kako je prezir ljudi nastao kroz nacionalizam, komunizam i kapitalizam u cijelom čovječanstvu. Nekritične nacionalističke ili novo kapitalističke tendencije razvijaju, tu i tamo, još i danas demonske snage. Tamo, gdje se tim ideologijama ne stave uzde i danas prouzrokuju nesreću.
Spomenuo bih i modernog demona koji sebe naziva demokracijom, koji je uvjerio ljude da ne moraju nikoga poštovati osim sebe i svoga ja.
Kako Isus iz Nazareta misli o ljudima? Kako govori o njihovom ljudskom dostojanstvu i vrijednosti svakog pojedinca, kako se zauzima za slabe i potisnute na rub društva, može se i danas stvoriti protuteža uništavajućim duhovnim stavovima.

Demon ovisnosti

U potrazi za demonima našega vremena, mislim na mnoge oblike ovisnosti: droga, alkohol i nikotin su najpoznatije. Također i o poslu, jelu, seksu, televiziji, internetu i o mnogo čemu drugome se može postati ovisnim. Poneki su opsjednuti  glađu za moći, jedni  pohlepom za novcem, drugi opet  uživanjem i potrošnjom. Neki oblici ovisnosti su relativno bezazleni, drugi ugrožavaju život i sigurnost. Neki oblici ovisnosti prođu tako tiho i nespektakularno kako su i  došli; od nekih se ne može osloboditi bez medicinske i psihološke pomoći; neki su tako zahvatili čovjeka da su postali  cjeloživotna bolest.
Isplati se, od vremena do vremena, sagledati duševnu pozadinu tih mnogostrukih fenomena ovisnosti. Neka nam ne bude jednostavno, cijelu krivnju svaliti na zavodnika i lako prilazeće zgode da se (ponešto)  isproba. Ne stoje li iza ponekog potezanja za bocom, tabletama (ili nečim drugim) provalijsko-duboka dezorijentacija, osjećaj pomanjkanja smisla, duhovni vakuum ili neispunjenje želja (ljudskih)  odnosa?
Također i za slučaj opasnosti da ću pred ponekima ispasti smiješan, usuđujem se uspostaviti vezu s onim duhovnim i božanskim autoritetom,  kojim je Isus susretao ljude. On nudi sadržaje za koje se isplati živjeti, odnos i nadu. On usmjerava pažnju i snage ljudi koji ga slijede na ispunjenje života u odnosu s Bogom i ljudima.

Duševni autoritet

Naša želja za spektakularnom demonstracijom moći i sveznanja  - potrebno je samo pogledati „filmove akcija"-  skriva nam lako pogled na one ravnine gdje je započela nadmoć nad zlim. Isus, kao jaki čovjek, bio bi uspješniji u medijima, nego kao angažirani propovjednik. Ipak, on govori kao jedan koji ima punomoć. On se znao susresti sa duhovnim stavovima koji donose zlo.
Molimo mi tog Isusa da svojim duhom ispuni prazninu i neispunjenje koje zaokuplja mnoge ljude.
Istovremeno, moraju Isusovi učenici susresti zloduha našega vremena, te življenjem iz Isusova duha, tamo gdje ljudi trpe zbog pomanjkanja duha, približiti Isusov duh. Kada na taj način učinimo vidljivom moć Božju, biti ćemo vjerodostojniji, nego u ljudsko-crkvenim stavovima moći.