22.nedjelja A – 2014.

 Križ
 
Križ je najprije bio, u rimskoj antici, vrsta smrtne kazne za okorjele,teške razbojnike. Jer je Isus, po svojoj smrti na križu, spasio ljude, križ je za vjernike znak prihvaćanja Isusove smrti koja je temelj krštenja (Rim 6,3). Ono se živi u nasljedovanju raspetog Isusa i u vlastitoj smrti bit će ispunjeno kao suumiranje s Isusom.
Križ se ne smije upotrijebiti da bi se spriječilo i obezvrijedilo aktivno razumijevanje i nasljedovanje Isusovog angažmana za one koji trpe i potlačene.
Iz:Karl Rahner, Herbert Vorgrimmler kleines theologhiches Woertherbuch.
Ti si prekrižio moje jednostavne putove
 
Ti si prekrižio moje jednostavne putove
I ostavio me samog na križnom putu
U jednom neljudskom kraju
Hladno mi šapuće sjena o snazi tvog presvetog imena,
koji na svakom pravcu vodi k cilju
I o vjernom putu zvijezda.
Ali ti ćeš moje sjene rastopiti
Zvijezde će ugasiti i
Tvoje ime iz moje krvi i pamćenja ukloniti,
da bi me potpuno zaludio.
Kome si darovao moga anđela,
Utočište moga ranjenog srca
I utjehu mojih očiju?
Ti prekrižio moje jednostavne putove.
I ja ih neću više nikad raskrstiti, tako gorko me boli taj znak
                     Christine Lavand: Die Bettlerschale
U križu je spas
«Tko želi biti moj učenik, neka se odrekne sebe, neka uzme svoj križ i neka me slijedi. »Da, moj Isuse ne želim te napustiti, želim te nasljedovati dokle god živim. Po zaslugama svog križnog puta daj mi snage ustrajno nositi one križeve koje mi ti staviš na ramena.A jer si sam, s ljubavlju, prihvatio bol i sramotu, oni su i za mene hvale vrijedni.
Ne smijemo misliti da Bog bježi od naših patnji. Ne, on nije nikakav užasni Bog koji se veseli boli i uzdisanju svojih stvorova, on je Bog beskonačno blag koji nam ne želi ništa drugo nego da nas vidi potpuno zadovoljne i sretne. Zato je on, za sve koji mu se utječu, pun nježnosti i prijateljstva. Ne patnje kao takve, nego prihvaćanje patnji iz ljubavi prema Isusu Kristu znak je da ga ljubimo.
                                                            Alfons von Liguori
Bog zove ljude na nasljedovanje Isusovo
Bog uvijek zove ljude na nasljedovanje Isusa Krista. Duh Sveti daje svakome snagu tko je spreman u nasljedovanju Isusovu živjeti. Nasljedovanje ne znači jednostavno ponavljati Isusove čine, nego po Duhu Isusovu urediti svoj život.To može svatko po svojim sposobnostima, u svoje vrijeme i na svojem mjestu. Isus govori o ljudima koji ga odlučno slijede: „Vi ste sol zemlje. Vi ste svjetlost svijeta.“
Od uzornih kršćana koji su prožeti duhom Evanđelja, prema Isusovoj riječi, izlazi vjerovanje koje začinje svijet i čuva ga od raspadanja, koje prosvjetljava ondje gdje bi inače bila tama.
                         Usp.Botschaft des Glaubens ein katholischer Katheismus.
 
Kršćanin u patnjama
 
Za svakog čovjeka pa i za kršćanina je teško u nesreći reći: Gospodine, budi volja tvoja. Kršćanin zna da je Krist uzeo na sebe patnju, napuštenost i smrt na križu za ljude i po uskrsnuću nadvladao, zato može od nas kršćana zahtijevati nasljedovanje u patnji. Reče: „Tko ne uzme svoj križ na sebe i ne ide za mnom, nije mene dostojan.“ To ne znači da kršćanin ne mora ništa učiniti protiv patnje u svijetu i u svom vlastitom životu. On će se, sa svim ljudima dobre volje, boriti protiv patnje i nevolje u svijetu no, on točno zna da neće konačno pobijediti sve dok ne dođe Kraljevstvo Božje. Kršćanin ne smije dopustiti da ga patnja u svijetu pritisne. Kad bi htio pokušati suosjećati sa svim nevoljama, bolima i patnjama u svijetu, to bi prelazilo ljudske sile. Kršćanin je uvjeren da će se Bog prikazati jačim od svih patnji svijeta i da će on jednom sve suze obrisati.
                   Usp.Botschaft des Glaubens ein katholischer Katheismus.
Znak križa
 
Znakom križa počinjemo dan i završavamo sve molitve. Učini ga lagano od čela k prsima, od jednog ramena do drugog. To je znak svega(svemira) i znak spasenja. Po križu je naš Gospodin sve otkupio. Po križu on posvećuje ljude do zadnjeg kutka njihovog bića. Zato ga činimo prije molitve da bi on sakupio i uredio misli,srca i volju u Bogu. Po molitvi da u nama ostane ono što nam je Bog darovao.
Romano Guardini: Bog koji s nama ide
 
Ljudi idu k Bogu u svojoj nevolji,
zazivaju pomoć,
mole za sreću i kruh,
za izbavljenje iz bolesti, krivnje i smrti
tako čine svi, kršćani i pogani.
Ljudi prilaze Bogu u njegovoj nevolji,
nalaze ga siromašnog, ismijanog, bez kruha i krova,
vide ga uništenog od grijeha, slabosti i smrti,
kršćani stoje uz Boga u njegovoj nevolji.
Bog ide k ljudima u njihovoj nevolji,
krijepi im dušu i tijelo svojim kruhom,
umire za kršćane i pogane na križu
i oprašta svima.                        
Dietrich Bonhoeffer
Naviještati riječ
 
Približiti riječ da se potrudimo oko evangelizacije», da budemo sluge riječi» - sigurno je prioritet Crkve na početku novog tisućljeća. Opstojanje «kršćanskog društva» koje, usprkos svim slabostima, uvijek pokazuje ljudskost, drži se izričito vrijednosti evanđelja spada u stara podrućja evangelizacije tog društva. Danas se hrabro treba postaviti u situaciju, koja u sklopu globalizacije i novog međusobnog preplitanja nacija i kultura, nosi sve mnogovrsnije i zahtjevnije evangeliziranje. Bezbroj puta sam ovih godina ponavljao poziv na novu evangelizaciju. To potvrđujem još jednom, prije svega da bih naglasio da je neophodno potrebno zapaliti u sebi početni zanos, dopustiti da nas zahvati onaj žar apostolskog propovijedanja, koji je slijedio poslije Duhova. Moramo „posvojiti“ Pavlovu patnju koji je vapio»jao meni, ako ne propovijedam Evanđelja.(1.Kor 9,16)
            Ova patnja neće zaboraviti probuditi novi misionarski angažman u Crkvi, koji neće biti vlastitost male grupe «specijalista», nego konačno odgovornost svakog člana Božjeg naroda koji se mora u to uklopiti. Tko je Krista stvarno susreo, on ga treba i naviještati.
     Ivan Pavao II. apostolsko pismo Novo milenio ineunte nr.40
Odgovornost za svijet
Gospodine, pokaži nam svijet onakvim kakav jest. Pokaži nam zadaće koje na nas čekaju. Daj da spoznamo gdje nas ti trebaš: u zauzimanju za red, u nastupanju za pravo, u borbi protiv gladi u rasnim sukobima, u bratskoj pomoći, za otuđene, za strance, za one koji koji su na rubu društva, za kriminalce.
            Kako je Isus prihvatio siromahe, odbačene i prezrene, tako treba i po nama biti vidljiva Božja ljubav u svijetu.           
                                                           Gotteslob Nr. 31,4
Solidarnost po Isusovu primjeru
 
Neka Isusovo razmišljanje postane vaše vlastito: on kojem su bile otvorene sve mogućnosti uspješnog života, nije se plašio da ih isključi za sebe. Odrekao se uspjeha, a solidarizirao se s posrnulima i potlačenima. Preuzeo je svu nemoć, svu bijedu ljudi na sebe, čak i smrt. Umro je, dragovoljno, smrću jednog razbojnika. Tek po ovoj zadnjoj konsekvenci postao je osvjedočen. Tek po tome postao je njegov naizgled neuspjeh, veliki iznenađujući uspjeh. Samo tako je mogao njegov život biti život za zajednički život svih ljudi. Tko se drži njegovog primjera može s pravom priznati: Isus je Gospodin- samo on vodi k sretnom i zadovoljnom životu.                              
Rudolf Kautzky
 
Misliš da si previše dao
 
Misliš da si previše dao,
da si previše drugima darovao?
Bojiš se da se na razdaš drugima?
Budi bez brige.
Svijeća koja gori,
zapali ako treba, tisuće drugih,
a da sama ne izgubi svjetlost.
Sunce sija,
grije milijune i milijarde bića i biljki,
a da se ne razda.
Cvjetajuća stabla
daju pčelama najbolje
što imaju, a da sami manje imaju
i pčele im zahvaljuju tako
što ih oplođuju.
Po tome što je previše darovao,
nitko nije siromašniji postao.
pa ni u previše ljubavi.
Ako se sustežeš vrata otvoriti,
ako zaboraviš «naprijed» pozvati,
ako mjesto toga teške zasune stavljaš
i sakrivaš se iza debelih i tamnih zavjesa,
ili se ukopaš iza debelih stakala naočala,
tad se ne smiješ čuditi
što te Bog nije pronašao
kad ti prelazi preko kuće.
Biti tu za Boga ne znači
palčiće okretati
i čak na neko čudo čekati.
Za Boga tu biti znači:
za njega vrata držati otvorena,
moliti ga da uđe,
otvoriti mu ako pokuca,
raširenih ruku mu dobrodošlicu iskazati.
Trebaš ti učiniti svoje,
a onda će ti se Bog velikodušnim pokazati
i dobrotvoran gost biti.                              
Adalbert Ludwig Balling, Und versuche gut zu sein
 
Patnja i bol
 
Ne mogu više.
Bol i patnja strahovito nadilaze moj život.
Patnja koja je po prirodi tu,
patnja koju ljudi šire svojom mržnjom i sebičnošću.
Ne vidim nikakvog smisla u životu.
mogu sve – samoga sebe- ne mogu više podnositi.
Trpim.
trpim zbog drugih, trpim zbog sebe,
jer ih ne mogu više trpjeti.
Jer sam povrijeđen, vrijeđam i druge.
Nešto se mora mijenjati;
moram nešto promijeniti,
ali nemam snage za to,
zašto je život tako težak?
Isus nije odnio patnju i bol.
Nije ni onaj zašto protumačio.
Uzeo je na sebe patnju i bol.
Po patnji i smrti objavio je vječnu ljubav
da nas ona nosi u patnji i boli.
da na sumnjamo u njegovu ljubav.
Molitva:
Gospodine, prepatio si muku
prevladao si patnju svojom patnjom.
Daj mi povjerenja u tvoju vječnu ljubav,
koja je veća od nepodnosive patnje i bola.
Daj da po tvojoj ljubavi shvatim
da sve ima svoga smisla
pa i ako ga sada potpuno ne shvaćam.
Učini me otvorenim za brojne znakove tvoje ljubavi.    
                           Elmar Gruber, das Kreuz in meinem Leben
 
Ne brini
 
raspet i gol
među poljskim ljiljanima
koji su ljepši od salamona
u njihovom sjaju
raspet i gol
svečano mjesto
za muhe i ptice
koji niti siju niti žanju
a naš otac nebski
ih ipak hrani
raspet i gol
bezbrižni
kome se donosi
na mučilu
divljeg milosrđa
ne brini        
                  Kurt Marti Geduld und revolte:
 
Stvarni osjećaj
Biti potpuno podložan patnji, još uvijek nije najgore stanje patnje. Puno je bolje od onog stanja, kojega možemo usporediti s nekim sjenovitim poljem u kojemu čovjek niti može trpjeti, niti biti sretan. Za trpjeti treba čitav osjećaj koji pripada životu. Tko nije svjestan svoje patnje, ili je gleda iz daleka ili nečim drugim gubi vrijeme, taj nije ni, tu ni tamo.
                             Erich Fromm: Worte wie Wege
 
Što sve možeš
 
Čovječe, ti možeš ljubiti
i smijati se i misliti,
pažljivo slušati,
pomoći i darovati.
Čovječe, možeš činiti gluposti,
radovati se i pjevati,
tješiti i hvaliti
i drugima nešto darovati.
Čovječe, možeš slaviti,
mnogo pokušati,
planirati i stvarati
i zauzimati se.
Čovječe, možeš plakati,
oprostiti, nadati se,
moliti i zahvaljivati
i potičući promatrati.
Čovječe, ti si bogat.
Tebi je toliko dano!
ostavi brigu
i raduj se životu.                
                      iz:Erntedank
 
Bog nemogućeg
 
Svemogućnost bitno pripada Bogu. A meni naprotiv: biti malen, nevolja, nemoć. Od toga imam toliko mnogo da je nemoguće da ne bi bilo korisno.
            Trebamo jednom ovaj veliki kapital zamisliti, moramo ga korisno rasporediti. Je li moguće da ovu poplavu prljavštine, koju nazivamo grijehom koja preplavljuje svijet od početka i u ovom času zahvaća velike valove strave, da bi to za svemoć Božju bio beskorisni materijal?
            Da li je moguće da slabosti u tako sveopćim obličjima kao: izmorenost, starost, bolest, zabluda, smrt, da su samo teret koji me pritišće, a da u sebi ne nose neki sakriveni teret? Brda svjetskog otpada više ne koriste ničemu? Zar će zlo, patnja, nesreća biti poraz Božje ljubavi?
            Postoje trenuci, u kojima nas Bog vodi na krajnje granice naše nemoći, tada, tek tada shvaćamo naše ništa do u dubinu.
            Mnogo godina, veoma mnogo godina sam se borio protiv svoje nemoći, nesposobnosti, protiv slabosti. Uglavnom sam ih sakrivao i nastupao u javnosti s lijepim maskama sigurnosti.
            Ponos je ono što ne želi nemoć, oholost je ono što ne prihvaća biti malen. To mi je Bog uvijek i uvijek pokazivao. A sada se više ne borim protiv njih. Pokušavam sebe prihvatiti, sebe vidjeti, onakvim kakav jesam, bez koprena, bez snova, bez romana.
            Mislim da je to korak naprijed. Da sam to učinio onda kada sam katekizam učio na pamet, bio bih dobio četrdeset godina.
            Svoju nemoć sada stavljam potpuno pred Božju svemoć, brdo mojih grijeha pred sunce njegovog smilovanja, bezdan moje nišatvosti upravo u bezdan njegove veličine.
            I čini mi se da je došao trenutak susreta s njime, kakvog do sada nisam upoznao, jedan dolazak u susret njegovoj ljubavi, kakvu do sada nisam osjećao. Upravo je moja bijeda ona koja privlači njegovu silu, moje rane koje ga zovu, moj ništa dopušta da nada me dođe njegovo Sve.            
Iz: Carlo Caretto: Wo der Dornbusch brennt
 
Vjernost do kraja
 
Kao kršćani ne možemo dovoljno biti s Kristom zaokupljeni, jer zabluda je da je kršćanstvo prvotno društvo za sprječavanje loših filmova i časopisa, ili neka ustanova za ceremonijalno uljepšavanje nekih svečanih trenutaka života- ova zabluda je i danas vrlo proširena. Biti kršćanin – znači biti zahvaćen Kristom, u njega vjerovati, za njega se opredijeliti i s njim biti u životu, - s njim biti oduševljen – ali uvijek bez velikih fraza...Znate li koja je najveća milost koju nam je Bog darovao? To je vjernost do kraja. O ovoj milosti ovisi naša vječnost. No, ne trebamo se plašiti. Ovu nam milost on ne daruje kao na lutriji. Tko za nju moli, taj će je i dobiti.  
               iz:Reinhold Stecher: Begegnung auf der Mitellwelle
 
Privola
Mislim na riječi Isusove kod napuštanja dvorane Posljednje večere:»…da svijet upozna da ljubim Oca – ustanimo idemo...»
Oca ljubiti – za Isusa znači podlagati se njegovoj volji svakog trenutka.
Promatram njegovo predanje u muci.
Izgleda da je imao neko mišljenje kako će izgledati njegova smrt, koja mu je bila određena.
Gledam ga nekoliko dana prije smrti kako sam sjedi i prolazi mu pred oči svaki trenutak njegove muke. I svakom pojedinom događaju čujem ga gdje govori: NEKA BUDE...
Promatram muke ljudi:
bezbrojna lica,
izmrcvarena porazima...
samoće
straha
i bolno raskomadana tjelesa
nesreće,
bolnice...
koncentracioni logori..
mučilišta...
I kod svake scene čujem Krista gdje govori: neka bude...
Svaki put kad osjetim da se prigibam pred patnjom, mislim na to kako se je ponašao Isus u trenucima smrtnog straha...
            I ako činim sve što je u mojoj moći da umanjim patnju, učim govoriti kao on: Neka bude...
            I konačno gledam na svoj život, na sve što je u njemu besmisleno:
rasipanje,
razočaranje...
na sve što sam pretrpio
bilo svojom krivnjom
bilo krivnjom drugih
ili po životu samom.
I svakoj sceni koja mi dođe pred lice kažem: neka bude:
I u daljini gledam, nesigurnu budućnost...
na moju muku
na moju smrt..
i svemu što stoji ispred mene govorim: «Neka mi bude»  

                                           Iz: Anthony de Mello: Dass ich sehe

 Homiletsko razmišljanje nad biblijskim tekstovima

 Prvo čitanje (Jer 20, 7-9)

Pretjeranima se čine prorokove riječi. Još i danas se malo čudimo ovim oštrim riječima koje je Jeremija uputio samome Jahvi- Bogu.

            Sigurno da njegov govor nije plod promišljenih, izvaganih riječi nekog razmišljanja. Jeremijine riječi su proizašle iz njegovih emocija. Bez obzira na to, sve ove riječi pokazuju na veliko zdvajanje u kojem se nalazio Jeremija.

            Kad se sluša prvo čitanje, onda nam Jeremija oživljava pred očima: čovjek vidi njegovu ljutnju koja mu stoji zapisana na licu, kako razočaran optužuje svoga Boga. Riječi su tako jake da bi čovjek mogao povjerovati da upoznaje kako se prorok doslovno bori sa svojom sudbinom koju čak želi i odbaciti.

            Jeremija predbacuje Jahvi da ga je „zaveo“, „nadjačao“ i konačno „svladao“ da preuzme proročke obveze, koje su mu teške.

            Vrlo slikovito i izražajno opisuje da on ima zadatak, u ime Jahvino, naviještati sud i propast što nije mogao ignorirati (Usp. jer 20,7) On nije mogao tu zadaću odbiti, dakle svoj poziv, a onda zajedno s time i sve muke i nevolje ako ne bi propovijedao riječ Božju ili bi samo na to pomislio. Bježanje u šutnju je nemoguće, jer riječ Božju treba naviještati.

            Patnja zbog ove šutnje, ove stalne pasivnosti je još pojačana ruganjem i podsmjehom ljudi zbog njegovog propovijedanja, kako kaže dan i noć (jer 20,7). Trenutačno iskustvo mu govori da se on sam mora boriti, nema nikoga tko bi shvatio ozbiljno i povjerovao ono što govori i prorokuje.   (Jer 20,7)

              Što u prvom času izgleda bez poštovanja i respekta, na kasniji pogled se pokazuje kao poziv za pomoć koji dnevno doživljava da postoji jedan viši red nad njegovim ponašanjem kojemu se on, u svojoj nevolji, obraća, onomu kome zahvaljuje za svoj poziv i koji vodi njegove putove. Važan vid koji nam daje shvatiti nastup proroka je, malo kasnije njegova vjera u Božju potporu (Jer 20,11-13) koju, usprkos svim nevoljama, nije izgubio. Tužitelj je konačno svjestan da se on, na kraju, ne mora sam boriti. Uz čudesnu vjeru u pomoć, Jeremija ne prikriva svoj bijes i jad, nego ih jasno izražava i obraća se onome koji ga je pozvao da preuzme nepodnosivu zadaću.

Drugo čitanje (Rim 12, 1-2)

            Redci iz pisma Rimljanima su uzeti iz drugog glavnog dijela (Rim 12, 1-15, 13) koji nosi naslov „Život vjernika“. Kad se slušaju riječi Apostola, onda je očita nakana opomene i poticaja. Ali istodobno se vidi da rečeno i drugo što slijedi u razlici nije baš konkretizirano, nego se, umjesto toga, pruža sveopća i temeljna pretpostavka. Moguća obimnost zahtjeva „prinijeti se Bogu kao živa i sveta žrtva“ (Rim 12,1) tako da život odgovara „pravom duhovnom bogoslužju“ se gubi među uputama da se konačne opomene, na kraju, razlikuju od osobnih darova (sposobnosti) koje su dane pojedinim članovima zajednice, a koje će se kasnije opisati kada će Pavao rastumačiti što je „pravo bogoslužje“ i život po Duhu za sve članove zajednice. (usp. Rim 12,9-21.)

            Veliki zahtjev koji se iza toga krije nije ništa umanjen ovim konkretiziranjem. Izjava da su posebne osobne zadaće povezane s vlastitim darovima, može oduzeti početni strah da treba započeti ići putem koji ne odgovara vlastitim sposobnostima.

            U središtu razmišljanja i postupanja ljudi treba, prema apostolu, stajati volja Božja koja će biti prepoznatljiva u svjesnom načinu života, ali ujedno i mjerilo za ispitivanje vlastitih čina (usp. Rim 12,2).

Evanđelje: (Mt 16,21-27)

            Današnje evanđelje se sastoji od tri odvojena dijela: najprije Isus najavljuje svojim učenicima predstojeću muku. Fokus se tada prebacuje na Petra i njegovu reakciju, a potom slijedi pouka s time povezana, što će apostoli doživjeti od svojih neprijatelja. Kako će se ponašati drugi učenici u sličnim slučajevima – ne govori se.

            Indirektno se suprotstavljajući Petrovom ponašanju, koje se očituje u njegovim izjavama, Isus svim slušateljima daje pouku kakvo ponašanje očekuje od onih koji žele biti njegovi učenici. Da ne traži ponašanje poput Petrova, očituje se iz kritike izrečene Petru.

            On navodi tri glavne stvari da se bude njegov učenik: zatajiti samoga sebe, uzeti vlastiti križ na sebe i nasljedovati njega, Isusa.

            Na podlozi pouke koja slijedi, a koja je upućena svima, izgleda da su i drugi učenici razmišljali kao Petar, jer je njegova reakcija bila sasvim ljudska.

            Možda drugi učenici nisu svoju molbu i želju glasno izrekli. Možda je Isus i pročitao na njihovim zabrinutim licima, što misle.

            Kad učenici ne bi trebali takvo tumačenje, koje bi moglo biti podsjećanje, onda ne bi bili ljudi kao mi. Iako su oni, za razliku od nas imali kod sebe opipljivu osobu Isusa Krista, on i njih poučava poput Petra. Bez ovog sadržaja kad bi Isusa slijepo slijedili i sve mogli čitati s njegovih usana i bili savršene kopije (slike) njega samoga, onda bi se mi teško mogli s njima uspoređivati i identificirati.

Misno slavlje

Pozdrav: Isus, raspeti i uskrsli Gospodin, neka bude sa svima vama.

Uvod: „U smrti je život“ – ljudski govoreći – suprotnost, ali za nas kršćane je stvarnost. Ovdje smo se okupili da bismo proslavili smrt i uskrsnuće našega Gospodina Isusa Krista.

            Dopustimo da nas opet i iznova pogodi riječ Božja da bismo malo dublje shvatili što to znači nasljedovanje Krista.

            Prije nego proslavimo uspomenu na Gospodina Isusa Krista, želimo malo razmisliti i na nas zazvati milosrđe Boga.

Molitva vjernika:

 Za sve koji imaju posebne odgovornosti za budućnost, da znaju razlikovati važno od nevažnoga i da budu spremni tražiti nove putove, molimo te

  • Za sve one koje vodi želja za imanjem, posjedovanjem, da im se otvore oči za nutarnje dimenzije čovjeka i života što im može pružiti mnogo više od onoga što od zemlje očekuju, molimo te.
  • Za sve koji imaju moć, da druge ne podčinjavaju, nego da budu čuvari života, molimo te
  • Za Crkvu, da u svom životu, po volji Očevoj, svjedoči svijetu sa snagu tog života, molimo te
  • Za nas same, da pokušamo dublje shvatiti svoj život i da svoja iskustva pokazujemo drugima, molimo te.
  • Za sve koji padaju pod svojim životnim križevima, da im udijeliš snage za ponovno ustajanje, molimo te.
  • Daj da shvatimo da samo put po križu i s križem vodi k spasenju, molimo te
  • Nagradi vječnim rajem naše pokojne za svako njihovo dobro djelo, molimo te.
  • Mislimo na križ mladih roditelja. Već dugo su očekivali dijete. Konačno je tu. I uspostavlja se da je dijete teški bogalj. Kakav teški križ moraju roditelji, ali i dijete nositi u životu?
  • Ili tu je križ alkoholičara ili ovisnika. Zbilja žele i imaju dobru volju: «sada konačno želim biti suh ili čist» Ali nerijetko ih svlada ovisnost. Kakav križ nose ti ljudi i oni koji s njima žive.
  • Tu je križ vlastite bolesti: dijabetičari, rak, sida, uzetost, vezani za kolica ili krevet cijeloga života.
  • Pa konačno križ starosti. Opaža se, ne ide više onako kako se moglo nekada. Snage popuštaju. Osjećaj osamljenosti, odbačenosti. Izgleda da spadaš u «staro željezo»
  • Radno mjesto može postati vlastiti križ. Dnevno nositi križ svakodnevnog posla. Iz dana u dan pomnjivo marljivo raditi, od rana jutra, neosobno, monotono, bez vidljivog rezultata, uvijek isto. Samo kotačić dnevnom kotaču.
  • Tu je strah da se ne izgubi radno mjesto, od danas do sutra biti na ulici. Bez mogućnosti posredovanja. Time je i egzistencija na kraju.
  • Obitelj može postati križ. Nerazumijevanje i krize su glavni temelj odnosa među partnerima ili među djecom: «Toliko smo pokušali da više nema ništa smisla.»

Bože, ti daješ smisao životu, pokaži nam se ako te izgubimo iz vida, ponovo nas pozovi ako smo prečuli tvoj poziv. To te molimo, po Kristu Gospodinu našemu. Amen

Meditacija

 Zašto postoji toliko propasti,

Zašto se događa tako malo dobra?
Zato što ja ne dopuštan da se dogodi dobro,
Jer ja sam želim odrediti
Što je dobro i ispravno.
Samo u povjerenju
mogu reći
„neka mi bude“
I onda će se dogoditi
da ON dođe k meni
i po meni
k svijetu!

                                               Heinz Geist

Propovijedi

1.

Nositi križ Isusovog nasljedovanja

Mnogi od nas nose križ oko vrata. Upravo mladi ili poznati umjetnici često nose poveći križ na prsima. Biskupi i opati, većina redovnica, nose otvoreno križ na odjeći. Križić se nosi kao znak pripadnosti Isusu Kristu ili zajednici Crkve. Mnogi nose križ kao talisman, kao zaštitu ili blagoslov, ili kao modni ukras.U mnogim stanovima, na ulicama ili na vrhuncima nalazimo križ. Često puta su to umjetnički križevi, nekad s tijelom Isusovim, nekad bez. Mnogi križevi su vrlo jednostavni, ali odlikuju se vlastitim dostojanstvom.

 Zahtjevni znak

 Prije nekog vremena je došlo u Bavarskoj do tzv.»križ sukoba» i sudovi su bili time zaposleni. Radilo se o pitanju: »Smiju li u razredima, u javnim školama, visjeti križevi ili ne? Nije li to za nekršćanina uznemiravajuće da u školi mora gledati križ?». Emocije su bile nabite, tisuće su išle u demonstracije za križ, pisma čitatelja su bila puna te teme.

Na mnogim zastavama i na različitim ratnim strojevima nalazimo križeve u različitim oblicima, govorimo o križarskim ratovima i mislimo na sveti rat protiv ovoga ili onoga.

Križ je simbol kršćanstva na cijelom svijetu, često predstavljen trijumfalistički kao na starim obeliscima. Ali i vrlo često, križ je izrastao iz povijesne tradicije tijekom tisućljeća.

«Križ» simbol za bol i patnju.

Kad govorimo o nošenju križa, onda redovito mislimo na neizlječivu bolest, bol, bijedu, sumnje, brige, katastrofe, ratove i smrti. Nije to ništa velikoga, niti vrijedno prihvaćanja, niti što lijepo. Ovoga časa mislimo na žrtve katastrofalnih poplava širom svijeta. Mnogima je nestalo imanje i sve što su zaradili.

Ili mislimo na žrtve terora prije nekog vremena u New Yorku.

Koliki ljudi među nama moraju, nedragovoljno, nositi križ.

Često, iza udaraca sudbine, ostaje pogled na onoga koji je sam nosio križ i na križu umro kao molitva: „Ne daj da zdvajam i ne ostavljaj me samog.“ Vjernici mogu puno lakše nositi ove poteškoće. Ovdje bi bilo nespretno govoriti o nekim pobožnostima križu kao i ovo»nošenje križa». To bi bilo fatalno prebrzo ocijeniti kao nasljedovanje Isusovo.

Križ nasljedovanja Isusova

 Isus je rekao svojim učenicima: „Tko želi biti moj učenik, neka se odreče sebe, uzme svoj križ i slijedi me». Što to znači za nas, trebamo li križeve tražiti te strpljivo nositi i podnositi? Ili je iza toga sakrita istina koju su mogli doživljavati kršćani – „Tko svoj život izgubi, dobije ga», to znači tko riskira svoj život za neku stvar koja se u čisto ljudskoj perspektivi ne isplati, taj se odriče samog sebe i nosi svoj križ. To je nešto drugo, nego nošenje križa koji je povezan sa životnom sudbinom.

Zahtijeva zauzetost i snagu

Križ nasljedovanja nije, ni u jednom slučaju, pasivno odricanje ili jednostavno popuštanje i trpljenje, nego naprotiv, zahtijeva zauzetost i snagu.

Tu mislimo na životno zauzimanje svećenika, redovnika i redovnica koji se odriču ženidbe, videći u tome puno smisla i put u nasljedovanju Sina Božjega.

Tu mislimo na svjesnu zauzetost oca ili majke za njihovo sakato dijete kao put u nasljedovanje.

Tu mislimo na sve one koji se solidarno zauzimaju za ljude u posebnim nevoljama u svojoj okolini ili u svijetu kao put u nasljedovanje.

Tu mislimo i sve one koji se zauzimaju za pravdu i mir, za širenje riječi Božje u društvu oko sebe i u svijetu.

Sve ovo spomenuto nije po sebi razumljivo i često stoji protiv duha vremena.

Nasljedovanje križa znači pokušati odbaciti strah od sebe samoga u povjerenju da ću se osloniti na Boga i da me neće pustiti da padnem.

Želim vam ovu snagu i uspjeh u nasljedovanju.      

2.

I opet jedna kriva mistika trpljenja

«Na to reče Isus svojim učenicima: Tko hoće biti moj učenik, neka zataji samog sebe, uzme na se svoj križ i neka ide za mnom. Jer tko hoće spasiti svoj život, izgubit će ga, a tko izgubi svoj život radi mene, taj će ga dobiti.» (Mt 16, 24-25)

Često izgovaramo ovu Isusovu riječ, ali isto tako, vrlo često, ne možemo ovim riječima utješiti nikoga tko trpi, jer bi se to moglo i zloupotrijebiti. A isto je i ako govorimo o jednoj nezdravoj mistici patnje. A mistika patnje-trpljenja nije dobra ako želimo sebe i drugoga uvjeriti da je trpjeti dobro i Bogu ugodno. Ni jedno trpljenje nije dobro i Bogu se nikada, ni u jedno vrijeme, nije sviđalo.

Zamislite ženu koja je udana za muža alkoholičara. Treba se čuvati da se ne reče:»Dobra ženo, to je vaš križ, gledajte na križ Isusovi i nosite svoj križ strpljivo.» Jedan takav savjet ne samo da je nedostojan čovjeka, nego je i Boga nedostojan. Svećenik bi trebao sve učiniti da se takav čovjek nađe što je prije moguće u lječilištu za alkoholičare. I tek kad se učinilo sve što je moguće, moglo bi se diskretno pokazati na križ Isusov.

Tko u svakoj prigodi uzima u usta nasljedovanje u nošenju križa, pitanje je da li on razumije križ Isusov. Počesto tako govorimo da se stiče dojam kao da se kroz strahovitu smrt Isusovu na križu dobri Otac mogao udobrovoljiti. To je potpuno promašeno tumačenje.

Isusova smrt na križu je posljedica njegovog naučavanja i ponašanja. Jer je u svojim propovijedima govorio da je Bog prijatelj života, a neprijatelj smrti, bio je ubijen. Jer se zauzeo za slobodu i pravednost za sve ljude, jer je želio sreću svih ljudi, trebao je nestati. Jer je Očevu ljubav sasvim konkretno ponudio grješnicima, morao je na križ. Svo njegovo naučavanje može se svesti u jednu rečenicu: «Tko god ti bio, Bog te ljubi.!»

Zato nasljedovanje u križu, u prvom redu, znači da se zauzimamo za svoje bližnje, za njihovu slobodu i sreću. A tko to čini, taj će doći vrlo brzo u suprotnost sa ponašanjem svojih suvremenika. Naša braća, sestre, koji se danas zauzimaju za pravdu i jednakost svih ljudi u pokvarenim i korumpiranim totalitarnim društvima pokazuju nam jasno što je to nasljedovanje u križu.

Bilo je to uvečer 24. ožujka 1980.g. u bolničkoj kapeli «Božje providnosti». Nadbiskup San Salvadora, Oscar Romero, je došao slaviti euharistiju. U svojoj propovijedi reče: »Bespredmetno je ljubiti samoga sebe i čuvati se životnih opasnosti. Povijest stavlja ljude u takve opasnosti i tko želi sačuvati svoj život izbjegavajući te opasnosti, izgubit će ga. A tko se stavi u službu bližnjega, iz ljubavi prema Kristu, živjet će poput zrna pšenice, umrijet će, ali samo prividno, Ako ne umre, ostaje sam. Žetva pretpostavlja smrt. Samo ono što umre donosi plod.» I dok je to govorio, pogode ga hici nekog snajperiste u glavu i srce. Obliven krvlju pade nadbiskup na oltaru. Još je uspio prošaptati sestrama: »Neka Bog oprosti mojim ubojicama.»

Ne mali broj naše braće i sestara umiru, jer se svom snagom bore i naviještaju nasljedovanje Isusa Krista da Bog želi biti sreća svih ljudi. Tko danas želi biti kršćanin ne mora se podvrgavati nikakvom umiranju i specijalnim asketskim djelima, ne treba se mučiti postovima. On treba svoju vjeru samo živjeti i uskoro će osjetiti Isusove patnje.

Tko se u svijetu zauzima za siromahe, ponižene, obespravljene taj sasvim sigurno pada pod križ, jer se on, na neki način, protivi silnicima i gospodarima svijeta. Gospodin je već prorekao da mu neće biti ništa bolje, nego što se to dogodilo njemu, Gospodinu i Učitelju. U zapadnom demokratskom svijetu takvi neće biti progonjeni, ali će biti označeni kao neprijatelji svijeta, kao neznalice, i sanjaoci.

Nasljedovanje križa ima jedno drugo naličje. Ako nas pogodi teška bolest, ili ako se na nas sruči kakva nesreća, tada se može dogoditi da zajedno sa umirućim Isusom zavapimo: »Bože moj, Bože moj, zašto si me zapustio.» (Mk 15,34) Tamo gdje se Bog u tminu povuče zbog teške patnje, tada nam često ne preostaje ništa drugo nego, u nasljedovanju križa, optužujući vapiti: »Neka bude volja tvoja pa i ako ništa ne razumijem.»

Jedan švicarski dominikanac u svojoj knjizi opisuje sudbinu jednog mladog oca. Pozvali su ga telefonom: žena mu je rodila sina. U bolnici ga je bolničarka odvela u sobu sa velikim staklenim prozorima: «Tu je vaš sin»! reče ona, Liječnik asistent ubrzo naiđe i reče: „Vaš sin nema ušiju i usni otvor je tako malen da ne može disati, a i brada je unazad položena, vaš sin je mongoloid.» Otac je vidio to čudno i izobličeno lice. Nije se htio pomiriti sa činjenicom da je to njegovo dijete. I pođe svojoj ženi i oboje plakahu: «Zašto?» «Zašto je to baš nas pogodilo?»

Sljedećeg dana je mladi otac pohodio svoju ženu u bolnici i rekao joj: »Naše dijete mora živjeti, mora doživjeti da ima oca i majku. Ne strašim se ljudi, ni njihovih ogovaranja i svega što će o nama govoriti. Mislio je na Veliki petak. Tu se isto čita: «Nije imao ni obličja, ni ljepote da bismo ga gledali. prezren bijaše, odbačen od ljudi,.» (iz 52,2-3) Ovaj mladi otac je u noći svoga plača i nevolje u svom bolesnom djetetu prepoznao unakaženog Isusa i zato je mogao mirno preuzeti tešku sudbinu.

Konačno ondje gdje ljudima uspije prihvatiti ono što im neistraženi Božji plan dodijeli, tu se događa čudo koje možemo promatrati samo nijemo i sa divljenjem. A druga strana medalje je nasljedovanje križa, to je biti za druge. Tko ustraje uz starog oca ili majku, pa i ako su već oronuli i starcima pomaže, taj ostaje u nasljedovanju križa.

I zato molimo Boga da nam ne dopusti da budemo sami u nošenju križa. I da nam pomogne da ne padnemo pod tim križem.

3.

Uzmi na sebe svoj križ

 Svi želimo živjeti, svi želimo biti sretni. Svi nosimo u sebi želju za srećom. Ovu glad za srećom i životom ljudi žele zasititi na razne načine. Mnogi naši suvremenici misle da će tu težnju zasititi imanjem i novcem. Drugi opet žele uživati život na razne načine. Neki traže sreću u uspjehu životnog zvanja. Svatko od nas ide, zajedno s ostalim ljudima, tim putem traženja sreće. Ako pak pogledamo očima vjere ispod ove površine, mogli bismo naslutiti da iza ovih želja stoji Bog koji nam želi puninu života i sreće.

            A istovremeno, opažamo kako je lomljiva naša sreća, kako se opet i ponovo «križa» s patnjom i nesrećom, kroz udarce zanimanja i osamljenosti, kroz grijeh i krivnju, bolest i smrt. Svatko mora nositi svoj križ, bilo kada i bilo kakav. Isus nam, u današnjem evanđelju, skreće pažnju na križeve u životu.

Ljudsko poimanje:

Križ ne spada u našu zamisao o sreći, zato svaki čovjek nastoji odbaciti svoj križ što je prije moguće. Želimo odbaciti sve što nam zadaje bol. Sklanjamo se od križa, dapače panično bježimo od njega. Ipak želimo živjeti.

            Ne mislimo ništa drugačije, nego Petar u današnjem evanđelju. Isus je navijestio svoju Radosnu vijest, organizirao krug suradnika, postavio Petra kao prvog u tom, temeljnom krugu i tako izvršio prvi zadatak. Drugo je pak moglo slijediti: žrtvovanje života, vlastito djelo spasenja po njegovoj poslušnosti do smrti i to do smrti na križu. O tome je Isus govorio: da mora mnogo pretrpjeti, on će biti i ubijen (usp 16,21). Ali treću rečenicu, da će treći dan uskrsnuti – Petar već ne sluša, nego reagira: «Bože sačuvaj, Gospodine, to se tebi ne smije dogoditi.» Tako reagira Petar, tako mislimo i mi.

Božje namisli

                        A što odgovara Isus? Neuobičajenom strogoćom prekorava Petra: »Odlazi od mene sotono, ti me želiš upropastiti, jer ne želiš što Bog hoće, nego što hoće ljudi.» (16,23)

I on se obraća učenicima riječima kao: sebe prezirati, svoj križ na sebe uzeti, izgubiti život zbog njega, ne očekivati nešto od onoga što svijet nudi. I k tome dodaje da ćemo biti svi suđeni prema djelima. (usp. 24,27)

            Zar to sve nije protiv našeg zdravog razuma? Mi se želimo ostvariti, ne odreći, ne izgubiti. To nisu u stvari naše namisli. A ipak Isus ostaje pri tom: Ako netko želi biti mojim učenikom, neka se odreče sebe, uzme svoj križ i neka ide za mnom.» (16,24) Tko želi biti kršćanin, taj treba učiti misliti Božje misli, ispunjati volju Božju u poslušnosti kao Isus.

 Primjerenost

                        Uzeti Isusov križ i za njim ga nositi. Ali zašto baš ja? Zar nije taj križ pretežak. Legenda pripovijeda: neki je čovjek bio nezadovoljan svojim križem i potuži se svom anđelu čuvaru. Anđeo ga povede u nebo, u neki veliki prostor koji je bio ispunjen križevima. Čovjek je trebao sam izabrati svoj križ. Uzima čovjek ovaj i onaj križ, jedan je bio preoštar, drugi prekvrgav, treći težak, sljedeći dugačak. A onda uzme neki križ u kutu, taj mu se činio odgovarajućim. Okrene ga, a na križu upisano njegovo ime. To je bio njegov križ. Bog nam ne daje križa kojega ne bismo mogli nositi.

Proces zrenja:

                 Zar ne bi bilo bolje da ne nosimo nikakav križ? Ben Cadok je bio opak čovjek, nije mogao podnijeti ništa lijepa, on bi sve odmah uništavao. Jednog jutra spazi on upravo izraslu mladu palmu. Uzme kamenu ploču i postavi je na mladu palminu krunu. Palma se tresla na vjetru, ali se nije mogla osloboditi stijene. Jer se sve više borila protiv stijene, palma se sve više ukopavala u pijesak, sve dok nije dosegla do dubinskih voda. I palma je rasla sve brže i brže i više nego sve druge palme. I ni jedan je vjetar nije mogao slomiti, ni jedna suša nauditi.

            Svoj križ na sebe uzeti, podnositi tešku sudbinu zahtijeva odvažnost, a to se uči cijeloga života. To nam pomaže da rastemo i zrijemo. Površnost ne drži, treba ići do onog bitnog, a tada ćemo postati ljudi koji su čvrsti, koji drže do bitnog, najvažnijeg.

Nasljedovati:

                        Uzeti na sebe svoj križ - ne sili nas samo na to Isus. On ide ispred nas. U posljednjoj poslušnosti on ispunja volju Oca i uzima na sebe svoj križ. U krajnjoj ljubavi se on za nas predaje. I zato on oduzima grijehu i smrti žalac, a križ u njegovom uskrsnuću postaje znakom pobjede, drvom života. Svoj križ uzeti znači: u svom križu uzeti Isusov križ i dobiti život.

            «Pođi za mnom», zove i nas Isus ako stoji križ na našem putu. Možemo birati: skakati, preskakati, i zbog toga se prelomiti. Ili križ na sebe uzeti i slijediti Isusa koji je obećao: «Tko svoj život izgubi poradi mene, taj će ga dobiti.» (16,25)

4.

 Ususret križu

 Moglo bi se evanđelje po Mateju podijeliti u dva velika dijela. Drugi dio počima odlomkom gdje se opisuje kako se Isus odlučuje na put u Jeruzalem, mjesto njegove muke i smrti na križu, Taj put nije bio nerazumljiv samo tadašnjim učenicima, nego to ostaje i danas većini vjernika. I zato Isus hoće svoje učenike pripremiti na ovaj neočekivani događaj. «I od tada počima Isus tumačiti učenicima da treba ići u Jeruzalem i tu će od starješina i pismoznanaca mnogo trpjeti.»

Nerazumljiv križ

Što se govori o Petru, ne tiče se samo njega, nego i svih onih koji ne razumiju i ne prihvaćaju niti svoj, a niti Isusov križ. Za Petra je nezamislivo da Mesija mora trpjeti. Uzima Isusa na stranu i pokušava ga nagovoriti: »To neka Bog sačuva, to se tebi ne smije dogoditi.“

           Što ovdje čini Petar, to čine mnogi vjernici i teolozi, koji zašućuju križ Isusov ili ga krivo tumače, jer ga ne mogu nikako staviti u svoju sliku o svijetu, čovjeku i Bogu.

Nezaobilazan križ

           Isusova reakcija na ovaj pokušaj, a to i nas pogađa, je neuobičajeno oštra: “Nosi mi se s očiju sotono! Nemaš pred očima što je Božje, nego što ljudi hoće.» Isus predbacuje Petru: nemaš osjetilo za volju Božju, misliš što misle ljudi koji traže samo svoju korist.

               Bez da je to znao i htio, Petar je, nepromišljeno i ludo, preuzeo ulogu sotone koji je, još u pustinji, na početku njegovog djelovanja, želio Isusa odalečiti od njegovog puta.

               Ne možemo se ukloniti s puta križu Isusovom, pa i ako je „židovima sablazan, a poganima ludost» (1 Kor. 1,23) on treba u životu Isusovu, jer Isus tako oštro reagira.

Neizbježan križ

               Isus je morao ići u Jeruzalem, pa i ako to mi ne možemo razumjeti. Iz ljubavi i vjernosti prema volji Očevoj, jasno i iz vjernosti prema ljudima za koje je trpio i iz vjernosti prema sebi.

               Postoje situacije gdje ova trostruka vjernost vodi križu. To su doživjeli mnogi ljudi, prije i poslije Isusa.

To je križ kojeg stvara život: »Ali treći ću dan uskrsnuti.» Trpljenje vodi k životu, križ će postati drvom života.

Drvo života

               Što vrijedi za Krista, vrijedi i za kršćane. Tko želi biti njegov učenik, treba prevladati strah da će izgubiti život, mora steći sposobnost zatajiti sebe, to znači odreći se prednosti i posljedice primiti na sebe ako to traži nasljedovanje Isusovo. Tko izgubi, zbog njega, životne mogućnosti- iz vjernosti prema Bogu, prema ljudima i svojoj savjesti, taj ne treba imati nikakve brige. On će zadobiti konačni i vrijedni život.

5.

O nošenju križa

 Jedan «Lijepi križ»

               Neki župnik je obnavljao crkvu. Kad je sve bilo gotovo, nedostajao je još jedan križ. Dugo je razmišljao kakav bi križ najbolje odgovarao njegovoj crkvi. Postoje razni križevi. Križ s korpusom ili bez njega. Križ s trpećim Gospodinom ili križ s proslavljenim Gospodinom. Svečani križ sa zlatom i srebrom ili jednostavni križ. Župnik se nije mogao odlučiti.

               Na sastanku crkovinarstva netko mu reče: »Molim vas za našu crkvu kupite jedan lijepi križ.» Više nije mogao slušati...
               I ne znam kakav je križ župnik, konačno, kupio.
Lijepi križ?
               Postoji li uopće lijepi križ?
               Zar to nije protuslovno?
               Križ je ipak znak smrti. Koliko ljudi je na takav strašan način poslano u smrt?

 Nasljedovanje križa Isusova?

               Isus, danas u evanđelju, govori svojim učenicima: «Tko želi biti moj učenik, neka se odreče sebe, neka uzme svoj križ na sebe i neka me slijedi.» (Mt 16,24) Sigurno nije ugodan savjet. I mogu zamisliti da su se tada mnogi odalečili od Isusa, jer su očekivali nešto drugo. Znamo da Isus nikada nije svojim slušateljima govorio što godi ušima, da nije govorio ono što bi oni rado bili slušali.

               Vjerojatno se događalo mnogim učenicima kao i nama danas. Ne trebaju dugo taj križ tražiti. Mnogima ne ostaje nikakav drugi izbor osim križa. I mnogi ne mogu izdržati zahtjeve, koje im stavlja njihov vlastiti križ.

Križ ima različita lica.

 Bezbrojni križevi ljudi

                        Postoje bezbrojni križevi i bezbrojne pripovijesti ljudi koji nose te križeve. Što sve ne može postati križem u našem životu?
Naš svijet je obilježen križevima. Ljudi pokraj nas stenju pod njima i padaju, skoro nečujno, jer naša galama i zaposlenost previše pokrivaju, jer mnogi križevi stoje iza zatvorenih vrata, ali i zatvorenih srdaca.

«Uzmite na sebe svoj križ i idite za mnom»

                        Uz najbolju volju to ne može biti. Što Isus traži, to je previše.

Legenda pripovijeda o mladom čovjeku koji nije htio nositi svoj križ. Dok je Isus išao po zemlji davao je svakom čovjeku po jedan križ. Svi su prihvatili što im je Krist darivao. Jedan je dobio veliki križ, drugi nešto manji, a opet neki ćoškasti križ, drugi kvrgavi križ. A netko je dobio sasvim okrugli križ. Svaki prema svojim mogućnostima i snagama.

Ali bio je jedan mladić koji je mislio da je njegov križ za njega pretežak. Molio je Spasitelja da mu da jedan lakši križ, jer križ koji je do sada nosio, uz najbolju volju, nije mogao nositi. Isus mu odgovori: «Dao sam ti dovoljno snage da možeš nositi križ, u najmanju ruku. Pokušaj!» No, mladić je ostao pri svom mišljenju: za njega je taj križ bio pretežak. Tada mu reče Isus:»Postoji mogućnost da ti olakšaš svoj križ. Uzmi pilu i odreži komad križa.» To mladić odmah učini. Uzme pilu i odreže komad križa.Od tada je lako nosio križ, čak je imao osjećaj da nema nikakvog križa.

Nakon par godina u selu u kojemu je mladić živio izbije požar. Cijelo selo je zahvatila vatra tako da je seljaci nisu mogli ugasiti. Jedini izlaz bila je duboka dolina koja je inače bila neprohodna. Postojao je samo jedan most. Dio ljudi se spasio preko mosta, no most nije izdržao nego se srušio. I sada su stanovnici sela došli na ideju da od križeva koje su dobili od Isusa naprave most i tako se svaki spasio. Mladić je trčao zadnji i on je pokušao od svog križa napraviti most no, dogodilo se da mu je križ bio prekratak,upravo za onaj komad kojega je otpilio.

Isusov odgovor na naše križeve

Isus nam u evanđelju daje odgovor kako ćemo, u životu, postupati s našim križevima. On ne govori kako ćemo odložiti križ ili kako će nam križ biti lakši, ne, nego govori: »Nosite svoje križeve u životu.» Znam kako je to teško razumjeti, ni kod Isusa nije bilo drugačije i on je imao svoj križ i on je morao nositi svoju životnu sudbinu i dosljedno je to činio.

Isus nas želi ohrabriti kod nošenja križa kad nam govori da na kraju ne stoji smrt, niti zdvajanje, niti nepravda, niti nemir,...nego na kraju stoji od Boga darovan život. Isus je rekao da će biti ubijen, ali je rekao da će treći dan uskrsnuti.

Nada i obećanje života

 I za nas manje prihvatljivo reče:»....tko svoj život zbog mene izgubi», sasvim svejedno kako to kod pojedinca izgleda »...tko svoj život zbog mene izgubi, dobit će ga.» i to je obećanje koje nam nitko ne može oduzeti. Iako nam život tako gorko izgleda, Bog će nam na kraju darovati život u punini.

Pomoći kod nošenja križa

 Što će biti ako nam, u međuvremenu, ponestane snage. Ako opazimo da nam težina našeg križa pritišće leđa tako da padnemo i više ne možemo ustati. Tada bi trebali postojati ljudi koji će nam pomoći križ nositi. Tada bismo trebali jedan na drugoga gledati i međusobno pomagati nositi križ.

I kod Isusa je nekad bilo tako i on nije mogao na svom putu muke sam nositi svoj križ. I njemu su mnogi pomogli. Šimun Cirenac je za njega nosio križ, a Veronika mu je pružila rubac. Njegova majka Marija je za njega u srcu nosila križ, a to su učinili i mnogi koji su stajali uz njega.

Zato molimo Boga da nas ne ostavi same s našim križevima, nego da nam pomogne da ne padnemo pod križem. I molimo ga da nam u pravo vrijeme pošalje ljude koji će nam pomoći nositi naš križ.