7. listopada: Blagdan Gospe od Ruzarija
Nedjelja 7.X. (prva nedjelja u listopadu) slavi se u mnogim krajevima kao RUZARICA. Zgodno bi bilo slušateljima napomenuti povijesni događaj bitke na Lepantu 7.listopada 1591 godine (bila je nedjelja baš kao ove godine) kada je, uz čudotvornu pomoć moljenja krunice (papa, biskupi svećenici i vjernici u Rimu) kršćanska vojska pobijedila nadmoćniju muslimansku vojsku i na uspomenu te pobjede uveden je blagdan bl. Djevice Marije od krunice.
-
razvijanje svih (pravih) ljudskih vrijednosti (ljubav i vjernost se ponovno moraju naglašavati)
-
ostvarenje sakramentalne znakovitosti (prema modelu neograničene i potpune ljubavi Kristove prema Crkvi usp Ef 5,21-33)
-
upravo djeca zahtijevaju ljubav, trebaju zaštitu i sigurnost. Oni „mijenjaju" život roditelja (i svih drugih osoba u rodu)
Tumačenje teksta
a) Post 2, 18-2
Među jahvistima (uskoro nakon smrti Salamona 932 god pr.Kr) pojavljuje se opis „zemaljskog raja i prvog grijeha" (Post 2,4b-3,24) i na taj način se pokazuje jedinstvenost ljudskog zajedništva kao Božjeg dara: dijaloški i način međusobnog odnosa muža i žene pokazuje jednakost koja je utemeljena na otajstvenom Božjem, stvarateljskom djelovanju.
Životinje pomažu čovjeku kod obrade zemljišta, služe mu i za priskrbljivanje hrane i odjeće. Ipak, nisu za čovjeka netko „sličan". Ova činjenica se tumači na razne načine: životinjama čovjek nadijeva samo imena: to znači uvedeni su u red stvaranja. Ljudsko zajedništvo će se odrediti po specijalnom Božjem zahvatu u stvorenje. To se očituje dosta tamno prekrivenom slikom (slika dubokog sna) i genetički protumačeno ( u slici: čovječjeg rebra). Time se želi pokazati zajedništvo muškarca i žene, što se i u glasovno jasno očituje ( doslovno u r 23 hebrejski „iš" i „iššah"). Jedinstvenost zajedništva („kost od mojih kostiju, meso moga mesa" usp. Post 29,14; Rim 9,2; 2 sam5,1; 19,3) bračnog para i cjelokupne ljudske obitelji temelji se na Božjoj volji. Tako se najintimnija veza bračnih drugova temelji na teologiji stvaranja.
b) Hebr 2,9-11
Opominjući način pisanja poslanice Hebrejima pokazuje usku povezanost nauka o stvaranju i nauke o otkupljenju: po kristologiji se ovo teološko majstorsko djelo oslanja na teološko biblijsko razmišljanje (ps 8). Kristov put (poniženje i uzvišenje) omogućuje vjernicima Kristovo djelo spasenja (po smrti i uskrsnuću Krist postaje „začetnik" doslovno „uvoditelj" u r.10 spasenja). I jer je sam Krist solidaran sa zajednicom koja je pogođena patnjama i (i sve slabijom vjerom), ona treba i mora crpsti novu nadu:Isus je onaj koji „posvećuje". I kršćani, grješnici kojima je potrebno posvećivanje, stoje u božanskom stvaralačkom redu (r 11) koje uvijek i svugdje objavljuje Božje spasonosno djelovanje.
c) Mk 10, 2-6
I u Markovu odlomku u kojemu navodi Isusov stav prema djeci (rr 13-16) - recimo prema malima i nejakima koji malo znaju (prvotno se mislilo na učenike), daje se posebno važna izjava: Milost nebeskog Oca nije proračunljiva i nadilazi sva naša očekivanja, jer se, u prvom redu, okreće prema slabima i potrebnima pomoći , onima koji se nalaze na rubu društva.
Misno slavlje
Pozdrav: Gospodin, koji nam se daruje u svojoj ljubavi, neka bude s vama.
Uvod: „Djelotvorna ljubav je mjesto gdje ćemo doživjeti Boga"- ovu činjenicu možemo svakoga dana (iznova) proživljavati u malim (svagdašnjim) stvarima. Ali i obratno: „postoji samo jedan grijeh ljudi, a to je nedostatak ljubavi." Ovdje smo došli da bismo zahvalili Bogu za njegovu ljubav prema nama. I želimo, sada, Boga i jedan drugoga moliti za oproštenje ako smo (svjesno ili nesvjesno) zaboravili na ljubav, ako smo zaboravili biti „glasnici ljubavi".
Molitva vjernikaPropovijed:
1.
„Bog nas ne prisiljava, on nas pridobiva ljubavlju"
skica za propovijed
a) Ako mi kršćani samo „ispunjavamo zapovijedi",nećemo biti nikada uistinu sretni: opterećujuće ispunjenje zakona ne donosi nikakvu nutarnju sreću, ni zadovoljstvo; vanjske tradicije nemaju jaku snagu (problemi su kod religiozno osjetljivih mladih). Tereti koji se izvana nameću nemaju sposobnost privlačenja; kod duhovnih nevolja (problemi obitelji, na radnom mjestu, bolest..) sve se lomi što stoji na slabim nogama. Princip uspješnosti nije za zdravo kršćanstvo.
2.
a) „Nutarnja bit ljubavi je žrtva (predanje)" (Edith Stein)
Naše neprestane i žučljive diskusije u Crkvi i izvan nje neće dovesti do cilja (u pitanjima o obrani života, smislenosti sakramentalno sklopljenog braka, pastoralne brige o bračnim drugovima, pa i o onima koji su se rastali i ponovo vjenčali) ako gledamo samo s pravne pozicije. Pa zastrašujuća razmimoilaženja među političkim partijama pa i raznim crkvama vode do stravičnih svađa „bez ljubavi", tako da ne izgleda moguće naći neko rješenje tih problema za zelenim stolom.
„Najbolja revolucija je „revolucija ljubavi". Samo srce, a ne paragraf nekakvog zakonika može privući neko drugo srce. I sve što činimo podijeljenim srcem mora doći do drugog srca u komadićima. I zato bi kršćani više trebali razmišljati o onoj „ljubavi spremnoj za žrtvu" koja je u Isusu postala najsavršeniji model postupanja prema ljudima ...
b) Nemamo vremena za gubljenje
Možda je dobro ovdje i pogledati:
http://www.don-ivica.net/index.php?option=com_content&view=article&id=127:sedam-lijepih-navika-sretnoga-braka&catid=58:drustvena-pitanja&Itemid=58
3.
Što je Bog združio, čovjek neka ne rastavlja
Sasvim jasne riječi koje je izgovorio Gospodin! Isusov stav prema braku i rastavi je jasan. I tu se ne može ništa mijenjati: tko otpusti ženu iz braka i drugu vjenča čini preljub! I žena čini preljub ako otpusti muža iz braka, a vjenča se s drugim. Preljub - težak prekršaj Božje zapovijedi. „Ne čini preljuba!" tako se govori u šestoj Božjoj zapovijedi (iako se u novijim hrvatskim prijevodima ova zapovijed nekako preokrenula u „Ne sagriješi bludno" što ne odgovara naglasku Biblije!). Održavanje ove zapovijedi je garancija da je neki život po volji Božjoj ovdje na zemlji, a i kasnije u vječnosti.
Što je zapravo brak? Zašto je preljub tako težak prekršaj Božje zapovijedi - tako težak grijeh?
U prvom čitanju smo čuli, iz knjige Postanka, da je Bog stvorio čovjeka kao muškarca i ženu. Oboje trebaju jedno drugo nadopunjavati, oboje su usmjereni jedno na drugo. Treba, dakle, reći da je Bog uzročnik, početnik i - recimo to jasno - vlasnik braka. Brak nije nikakva zemaljska tvorevina, na neki način da su je ljudi sami izmislili. U braku se ne radi samo o ostvarivanju seksualnih nagona, ili za postignuće nekakvih povlastica, kao u nekim zemljama drukčijeg oporezivanja, niti osiguravanja starosti po djeci. Ne, u braku i kod braka se radi o Bogu. On je ustanovio brak. Brak je slika vjernosti Božje prema čovjeku. On je bez suzdržavanja rekao svoj DA ljudima. On je uvijek vjeran svom savezu s ljudima, iako se čovjek stalno protivi Bogu kršeći njegove zapovijedi i tako se pokazuje nedostojnim saveza s Bogom.
Bog, u svojoj vjernosti, ide još dalje tako da šalje svoga Sina u svijet. Iako su ga ljudi razapeli i ubili, on ostaje vjeran i ljude nije odbacio, nego nam je u smrti i uskrsnuću pokazao kako nas ljubi. Bez vjernosti Božje prema nama ne bismo mogli živjeti, ne bismo mogli vjerovati i nadati se spasenju. Bez takve ljubavi, bez pridržaja, ni bračni drugovi ne mogu živjeti. Ova međusobna vjernost može doći u vrlo velika iskušenja i može postati i križ. Znam ja to vrlo dobro, kao župnik - poznam mnoštvo slučajeva.
Znam i to da se ova međusobna vjernost ne bi mogla održati ako se ne rekne onaj dodatak „dok nas smrt ne rastavi". Onda DA- riječ s nekakvim suzdržavanjima nije DA, nego nekakav NE! Na tome se ne može ozbiljno graditi život. Nekakav DA, s nekakvim pridržajem, kao npr. „dok se meni ne svidi drukčije", vodi nepovjerenju, ljubomori i zavisti. Vodi prelakim postupanjem s vjernošću partnera. Ovakav DA, sa zadrškama, je protivan katoličkoj nauci o braku, koja govori biblijskim jezikom da su muž i žena jedno tijelo i međusobno nerazdvojno povezani. Isto tako kao što je Bog neodvojivo povezan s ljudima.
Što je Bog združio čovjek neka ne rastavlja... Tko otpusti ženu iz braka i drugu vjenča čini preljub! I žena čini preljub ako otpusti muža iz braka a vjenča se sa drugim. Ove Isusove riječi nas obvezuju da spomenemo sve što se protivi braku. I zbog ovih riječi Crkva ne može prihvatiti i priznati brak rastavljenih i ponovno vjenčanih ako je vjenčanje bilo valjano. To bi značilo da se prihvaća, u isto vrijeme, živjeti u dva braka. Jer se ova situacija protivi savezu Boga s nama, zato tako rastavljeni pa opet vjenčani ne mogu primiti znak Novog saveza Boga s ljudima - svetu pričest, niti mogu u Crkvi vršiti određene službe. Čak je i u prvoj Crkvi to bio javni otpad od Crkve i ako je dotični želio ponovno u zajedništvo Crkve, onda se za taj grijeh trebao javno ispovjediti i činiti javnu pokoru. Znam da ove moje riječi mnogi neće prihvaćati s odobravanjem, jer oni ne misle kao što misli Crkva. A moja je dužnost da vam, kao župnik, javno i jasno iznesem sve što o tome naučava Crkva.
Znam da nastaju mnogi problemi zbog ovog učenja i stava Crkve. Za Crkvu pa i za mene osobno su Isusove riječi jasne i nedvojbene: Tko otpusti ženu iz braka i drugu vjenča čini preljub! I žena čini preljub ako otpusti muža iz braka, a vjenča se sa drugim. No, ondje gdje je u očima partnera taj brak upitan, tu Crkva pomaže s takozvanim postupkom proglašenja braka ništavim. Nije to rastava braka, kako se to u medijima piše i govori. Pa čak čujem i od vas ovdje prisutnih. Kako je Crkva mogla dati rastavu ovom ili onom? Ovdje se ne radi o rastavi braka. Ovdje je jedan dugotrajan i mučan i, često puta, bolan proces, gdje se treba, s puno povjerenja i poštovanja, otkriti da li je taj brak uopće sklopljen. Da li su postojali svi preduvjeti za sklapanje braka, prema kršćanskoj nauci? I ako se utvrdi da nisu postojali uvjeti za sklapanje Crkvenog braka, onda se taj brak proglašava nesklopljenim ili nevaljalim. I partneri su slobodni. Znam da su brojni zahtjevi pozitivno riješeni, a ne samo oni o kojima mediji pričaju. A zašto mediji govore tako, to je jedna druga tema. Naglašavam da je, pri tom procesu, potrebna vrlo velika doza povjerenja, strahovito mnogo obazrivosti!
Što je Bog združio, čovjek neka ne rastavlja... Tko otpusti ženu iz braka i drugu vjenča čini preljub! I žena čini preljub ako otpusti muža iz braka, a vjenča se s drugim. Ove Isusove riječi ne možemo baš lako progutati i mogu nam u trbuhu biti vrlo teške.
Danas izgleda nemoguće takav brak prihvatiti i živjeti. Ali, uz pomoć Božju koji stoji uz nas svojom vjernošću - sasvim sigurno može uspjeti. Neka Gospodin blagoslovi sve obitelji i brakove naše župe i cijeloga svijeta.
4.
Svaki čovjek koji vjeruje, vjeruje na svoj način. Svako dijete, svaki muškarac, svaka žena, vjeruju na svoj način i vjeru žive na svoj način. No, usprkos svih različitosti, jedno nam je svima zajedničko, a to je da vjera zna biti teška i imati poteškoće.
Tu se susrećemo i s velikim svecima i s malim grješnicima, velikim likovima naše vjere i malom djecom: vjera, nastojanje vjerovati često prelazi naše snage. Vjerske poteškoće, sumnje, osjećaj da smo izgubili zlatnu nit vjere dolaze ponovo i ponovo. No, tko misli da se Boga i svijet može zatvoriti u vazu, hrli u opasnost da promaši bit vjere.
I onima koji trpe zbog toga što misle da su izgubili zlatnu nit vjere, dolazi ponekad misao: „Ako Bog želi da ja vjerujem, ako mu je stalo do moje vjere, onda neka me jednom uhvati pod ruku." Vjera u Boga koju propovijeda Crkva, preko ljudi koji imaju svoje mane i pogreške, teško nam pada. Mnogi ljudi čeznu neposredno vidjeti, doživjeti Boga - kao da bi sami po sebi i od sebe mogli vjerovati.
Bog se ne pokazuje u sjajnom svjetlu neposredno - možda to svjetlo ne bismo uopće mogli podnijeti, isto kao što ne možemo direktno gledati u sunce. No, on nam se pokazuje svakoga trenutka, ali mi trebamo znati gledati iza i kroz stvari. On nije skriven, zato da bi nam se sakrio, nego zato da ga mi nađemo.
Možda je to i bit poruke današnjeg evanđelja. Isusu nisu važne pravne stvari i pitanja o rastavi i nerazrješivosti. Isusu je stalo do toga da mi, iza ovih navedenih okolnosti u prvom planu, naučimo svakog čovjeka (bračnog druga, djecu, braću sestre, konačno sve ljude) promatrati kao Božje darove, čak i više: u tom čovjeku nas susreće sam Bog, a da nas ne zaslijepi njegova veličanstvenost. U bračnom partneru, u djeci možemo susresti Boga. U svakom susretu s bližnjim susrećemo Boga.
A to što svatko od nas ima svoje slabosti i grijehe, ne smeta ništa. Ako ne možemo naći Boga u ljudima koje volimo i koji su oko nas, onda ga ne možemo naći nigdje. Vjeruje konačno samo onaj koji se trudi, koji nastoji vjerovati!
To pokazuju i žetvene zahvale koje se ovih nedjelja, u mnogi krajevima, slave. Tko nije naučio gledati iza stvari koje nas okružuju i ne vidi djelovanje Božje ljubavi, taj se može pitati zašto žetvena zahvala. Tko u rastu plodova vidi samo prirodne zakone, djelovanje biologije i kemije, tko u cijelom svom imanju vidi samo produkte svoga rada i tvornica, taj ne mora nikome zahvaljivati - osim našoj ekonomiji i privredi.
Tko ima dovoljno mašte, dovoljno volje za vjerovati, tko traži Boga i u najmanjim stvarima našeg života koje smatramo po sebi razumljivima, taj neće nikada prestati Bogu zahvaljivati i njega hvaliti.
Onda dokaz ljubavi Božje može biti i jutarnja kava koju pijemo ili toplo tuširanje na večer. Tko želi zahvaliti dovoljno je pogledati na ljepotu prirode, onoga što nam je priroda dala, dovoljno je pogledati u oči bračnog druga ili djeteta da ostaneš bez riječi u zahvaljivanju.
Tko želi vjerovati, ne treba tražiti Božje tragove. Tko želi vjerovati, taj će Boga naći na svakom koraku: u smijehu djeteta, u razgovoru ljudi. Konačno, nismo mi ti koji Boga tražimo, nego je on taj koji nas traži, bez prestanka. Mi mu moramo dopusti da nas nađe.