Papino pismo sjemeništarcima

Sedam Papinih pravila na putu prema svećeništvu - antologija
 Armin Schwibach
 
Uvod

Zla snaga i potreba  za svećenicima nasuprot opustošenjima

         Kad sam, u prosincu 1944., bio pozvan u vojnu službu, pitao je zapovjednik satnije, svakoga od nas, kakvo zvanje želi u budućnosti.  Odgovorio sam da želim  biti katolički svećenik. Zatim mi poručnik reče :  „Onda trebate potražiti nešto drugo. U novoj Njemačkoj svećenici više neće biti potrebni. Znao  sam da je ta "nova Njemačka" je već bila na kraju i da će nakon strašnih razaranja  koje je donijelo  ovo ludilo diljem zemlje,  zasigurno svećenici će opet biti potrebni.

        Kad  čovjek  Boga više ne uzima ozbiljno,  život je prazan. Sve je premalo. On zatim traži utočište u buci ili u nasilju koje danas,  sve više, prijeti mladima.

Živi  Bog

         Bog živi. On je stvorio svakoga od nas i pozna nas. On je toliko velik da ima vremena za naše malenkosti: „Sve vlasi na glavi su vam izbrojene." Bog živi i on treba ljude koji su tu za njega i koji će dovesti druge ljude k njemu.

Sjemenište: zajednica učenika na putu

         Sjemenište je zajednica na putu  prema svećeničkoj službi.  Potrebna je „zajednica učenika", zajedništvo onih žele služiti zajedničkoj Crkvi.

Pravilo 1: Njegujte osobni odnos s Bogom!

Svećenik mora biti „čovjek Božji"

            Bog nije, za nas, udaljena hipoteza, nije nepoznati koji se povukao nakon Velikog praska. Bog se objavio u Isusu Kristu. U licu Isusa Krista vidimo lice Božje. U njegovim riječima čujemo Boga  koji s nama razgovara. Dakle, najvažnija stvar na putu do svećeništva i cijelog svećeničkog  života je osobni  odnos s Bogom, u Isusu Kristu.

Svećenik je glasnik Božji

            Svećenik nije direktor bilo koje udruge koja pokušava održati ili povećati svoje članstvo. On je glasnik Božji među ljudima. On nas želi dovesti do Boga i učiniti da među ljudima  nastane  i raste prava zajednica.

Smisao molitve

           Ako Gospodin kaže: „ U svako doba molite", onda on, naravno, ne traži od nas da neprestano izgovaramo molitvene formule, nego da nikad ne izgubimo unutarnji kontakt s Bogom.  Sebe ugraditi u njega,  to  je smisao  naše molitve.

Pravilo 2:  Važan je osobni odnos s Kristom u euharistiji

 Sakrament euharistije

           Središte našeg odnosa s Bogom  i našeg načina života je Euharistija. Nju  iznutra slaviti  i tako  tjelesno susresti Krista,  mora biti u središtu svih naših dana.

Lex orandi - lex credendi u dahu stoljeća

            Pravom euharistijskom slavlju pripada, također, da poznamo liturgiju Crkve u konkretnom obliku, da je razumijemo i volimo. U liturgiji se mole vjernici svih uzrasta - prošlost, sadašnjost i budućnost  se sastaju u jedan veliki zbor molitve. Postupno naučiti razumjeti kako je to sve nastalo, koliko iskustva vjere stoji u izgradnji  liturgije,  koliko se generacija izgrađivalo u njezinim molitvama, to je nešto uzbudljivo  ako vam to smijem reći iz svog osobnog puta.

Pravilo 3: Idi često na ispovijed!

Sakrament pokore - škola iskrenosti pred Bogom, da duhovno ne podivljaš

          Iako se uvijek borimo s istim greškama, važno je da djelujemo protiv duševnog podivljavanja  i ravnodušnosti da jednostavno pristanemo biti takvi. Važno je ostati na putu  - bez skrupula  u zahvalnom znanju da mi Bog uvijek iznova oprašta. Ali isto tako i bez ravnodušnosti koja se više ne bori za svetost i napredak. I  time što  se meni oprašta, učim opraštati drugima.

Pravilo 4: Cijeni pučke pobožnosti, čak i ako su malo sklone  iracionalnosti!

Čuvaj  pučke pobožnosti!

           Preko pučke pobožnosti ušla je vjera u srce ljudi,  postala je dio njihovih osjećaja, njihovih navika, postala njihov zajednički osjećaj života  Dakle, pučka pobožnost  je  veliko blago Crkve. Po njoj je vjera dobila krv i meso. Nju treba uvijek čistiti, usmjeravati je prema središtu. Ona zaslužuje našu ljubav i čini nas, u vrlo stvarnom smislu, „Božjim  narodom".

Pravilo 5: Studirajte, studirajte, studirajte!

            Intelektualna dimenzija je bitna za kršćansku  vjeru: „ Budite uvijek spremni na odgovor svakomu koji od vas zatraži obrazloženje nade koja je u vama, "(1 Pt 3,15)
 
            Ja vas mogu samo potaknuti: marljivo studirajte! Godine studija koriste! Nećete požaliti. Naravno da često puta materija studiranja izgleda daleko od prakse kršćanskoga života i pastorala. I sasvim je iskrivljeno ako se na početku pragmatično i zabrinuto pitamo: Mogu li ovo jednom  koristiti?  Je li sve to i praktično korisno za pastoral? I ne radi se o tome  da izučimo ono korisno, nego se radi o tome da upoznate unutarnju strukturu vjere, tako da znate u cijelosti i shvatite da je to odgovor na pitanja ljudi koja se, izvana gledano,  mijenjaju iz generacije u generaciju, a ipak ostaju, u svojoj dubini, isto.

Vjerujuća Crkva je preduvjet istinske teologije

           Ljubite  studij teologije, slijedite ga  s istančanim osjećajem  za učvršćenjem  teologije u živu zajednicu Crkve, koja svojim autoritetom nije suprotnost  teološkoj znanosti, nego njezin preduvjet.  Bez vjerujuće Crkve teologija prestaje biti ono što je i pretvara se u hrpu različitih disciplina, bez unutarnjeg jedinstva.

Pravilo 6: Zreli u svim dimenzijama ljudskog bića!

Bogoslov - radovi u tijeku

          Za svećenika, koji treba druge pratiti na putu života i do vrata smrti,  vrlo je važno da dovede  svoje vlastito srce i um, razum i emocije, tijelo i dušu u ravnotežu,  ljudski „ispravan". Kršćanska tradicija je uvijek tako povezivala „bogoslovne kreposti" s onima koje je iskustvo ljudi i filozofija pronašla kao „kardinalne kreposti" i općenito sve zdrave etičke tradicije čovječanstva.

Biti svećenik, spolnost i celibat: potrebna integraciju spolnosti u cjelinu osobnosti

            Spolnost je Stvoriteljev dar, ali i zadaća za vlastito postajanje čovjekom. Ako to nije integrirano u osobu, onda to postaje banalno i destruktivno u isto vrijeme.

Seksualno zlostavljanja djece - iskrivljena sliku o svećeništvu

            Umjesto da ljude vode do zrele ljudskosti  i oni sami primjerno žive, neki su  (svećenici kojih se to tiče) uzrokovali uništavanje te ljudskosti svojim zloupotrebama, zbog kojih žalimo  dubokom boli. No, i najdublje osuđivanje zlostavljanja, ne može diskreditirati svećeničko poslanje, koje i dalje ostaje jako i čisto.

Nova budnost tijekom školovanja

           Ono što se dogodilo treba nas učiniti još budnijima i opreznijima i upravo na tom putu k svećeništvu, ozbiljno i temeljito se propitivati da li je to njegova volja za mene. Zadaća je duhovnika, ispovjednika i vaših pretpostavljenih  da vas prate i da vam pomažu na tom putu  odluke. To je temeljni element  vašeg puta s pogledom na Boga koji se u Kristu objavio  da se vježbate u temeljnim ljudskim krepostima  i, po njemu, ih uvijek iznova pročišćavate.

Pravilo 7: Zajednički život treba naučiti!

             Novi, sve brojniji,  tipovi svećeničkog  poziva  i život na vrlo različitim „duhovnim kontinentima", ne smije utjecati na zajedništvo buduće misije i  me smije utjecati na njezin duhovni put.

             Upravo zato je važno sjemenište kao zajednica na putu, s raznim oblicima duhovnosti. Poticaji  su velika stvar. Vi znate koliko ih sam cijenim i ljubim, kao dar Duha Svetoga Crkvi. Njih se mora mjeriti po tome kako i koliko su otvoreni za zajedničku Katoličku, za život zajedničke Kristove Crkve, koja je usprkos raznolikosti ipak samo jedna Crkva.

Sjemenište - škola tolerancije kao škola  sebe - prihvaćanje i razumijevanje sebe

              Sjemenište je vrijeme kada se  zajedno uči, jedni od drugih. U ponekad teškom  „biti zajedno"  morate naučiti velikodušnost i toleranciju, ne samo podnositi jedni druge, nego obogaćivati jedni druge, tako da svatko može donijeti svoje posebne darove  u jednu cjelinu, ipak  svi oni služe istoj Crkvi, istom Gospodinu. Ova škola tolerancije, više prihvaćanje i razumijevanje sebe samoga, u jedinstvu Kristova Tijela, je jedan od važnih elemenata u sjemenišnim  godinama.