Američki časopis „National Catholic Reporter" izvještava u četvrtak (mjesno vrijeme) da je uz ovaj upitnik poslao Generalni tajnik biskupske sinode, Lorenzo Baldisseri. Pismo je, prema časopisu, datirano 18. listopada. U njemu Baldissari moli predsjednika biskupske konferencije da se ovo pismo pošalje dekanatima što je moguće prije, a da mu oni sintezu odgovora vrate do konca siječnja 2014.
Biskupska sinoda
III. Izvanredna skupština - pastoralni zahtjevi obitelji u kontekstu evangelizacije.
Pripravni dokument
Grad Vatikan 2013.
1. - Sinoda: Obitelj i evangelizacija
Sam Gospodin je dao učenicima zapovijed prenositi Evanđelje svemu stvorenju, a Crkva je nositeljica ove zapovijedi kroz povijest. U vremenu u kojem živimo, socijalna i duhovna kriza zahtijeva i pastoralno djelovanje s obzirom na zapovijed evangelizacije obitelji , te temeljne stanice kako društvenog, tako i Crkvenog života. Prenijeti Evanđelje u obitelji, u kontekstu ove situacije, postaje potrebnija i hitnija zadaća nego ikada. Ogromno značenje teme se vidi u činjenici da je sveti Otac odlučio radni plan za Biskupsku sinodu dati u dvije etape. To znači izvanrednu skupštinu u 2014. godini koja je usmjerena na utvrđivanje „status questionis" i sakupljanje svjedočanstava i prijedloga biskupa da se može vjerodostojnije naviještati i živjeti Evanđelje. U drugom dijelu , na redovnoj skupštini Biskupske sinode, 2015.g. trebaju se iznaći konkretne smjernice za pastoral pojedinih osoba i obitelji.
Uočava se nešto što se, do prije par godina, nije primjećivalo; problematiku koja prije nije postojala: od širenja životnih zajednica koje ne smjeraju prema braku i čak odbacuju takve ideje do veza dviju osoba istog spola kojima se, nerijetko, omogućuje posvajanje djece. U ovim brojnim, novim situacijama koje traže pažnju i pastoralnu zauzetost Crkve, možda je dobro podsjetiti i na sljedeće: vjerski različite i međureligiozne brakove, obitelji samo s jednim roditeljem, poligamiju, programirane brakove s problemima koje oni donose - kao cijena kupovine zaručnice, sistem kasta, kultura nesklapanja bračnog saveza i prihvaćena nesigurnost ovog saveza , oblici Crkvi neprijateljskog feminizma, fenomen migracija i novo oblikovanje pojma obitelji; relativistički pluralizam, utjecaj medija na pučku kulturu s obzirom na shvaćanje obitelji i obiteljskog života, trajnost i vjernost bračnog saveza, mišljenja koja ruše vrijednosti, koja obezvrjeđuju neke zakonske propise, širenje fenomena „posuđenih majki", nova tumačenja ljudskih prava.
U Crkvenom području osjeća se slabljenje ili nevjerovanje u sakramentalnost braka i u ozdravljujuću snagu sakramenta pokore, da spomenemo samo neke. Uzevši sve to u obzir, ukazuje se hitna potreba da se svjetski episkopat posveti, „cum et sub Petro", ovom problemu. Treba uočiti činjenicu da mnoga djeca i mladi rođeni u izvanbračnim situacijama neće nikada vidjeti da njihovi roditelji primaju sakramente. Time postaje razumljivo kako je žurna potreba evangelizacije prilagođene ovim situacijama koje su proširene u svakom dijelu „globaliziranog sela". Ova stvarnost nalazi nešto odgovarajućega i u široko raširenom prihvaćanju koje donosi učenje o Božanskom milosrđu i nježnosti ,na svim zemljopisnim dužinama i egzistencijalnim rubnim područjima; sve to zahtijeva, na svjetskoj razini, donošenje pastoralnih odluka s obzirom na obitelji. Razmišljanje Biskupske sinode o ovim temama se čini neophodno potrebnim, kao i briga, pažnja i ljubav pastira prema onima koji su im povjereni, kao i prema cjelokupnoj obitelji čovječanstva.
II. Crkva i evanđelje o obitelji
Radosnu vijest o Božjoj ljubavi treba naviještati svima onima koji imaju temeljno osobno - ljudsko iskustvo kao bračni drugovi, dar rađanja djece i djeci pružati otvorenu zajednicu - a to je obitelj. Učenje vjere s obzirom na brak treba djelotvorno i komunikativno obrazlagati prema objavljenoj volji Božjoj po Isusu Kristu. Upućivanjem na mjesta u Svetom pismu koja govore o braku navodit će se ono bitno. To vrijedi i za učenje Crkve. Pri tome se čini vrlo smislenim ograničiti se na sveopće učenje Crkve dopunjeno nekim tekstovima Papinskog savjeta za obitelj. Biskupima na sinodi ostaje zadaća da u u dokumentima dođu do izražaja i glasovi i iz njihovih biskupija. Nikada nije, u ni jednom vremenu i kulturi nedostajalo jasnog učenja pastira i konkretnih svjedočanstva vjernih žena i muževa koji su, u najrazličitijim situacijama, živjeli Evanđelje kao neizmjeran dar za svoj život i život svoje djece. Zauzimanje za iduću izvanrednu Sinodu je potaknuto željom da se Evanđelje navijesti svima u nadi da će tako „Objava, koja je povjerena Crkvi , sve više i više ispunjati srca ljudi" (DV 26)
Plan Božji, Boga Stvoritelja i Spasitelja
Ljepota biblijske poruke o obitelji ima svoje korijene u stvaranju muškarca i žene, jer su oboje stvoreni na sliku Božju i njemu su slični (usp. Post 1,24-31; 2 4b-25). Povezani nerazrješivim sakramentalnim vezom bračni drugovi žive ljepotu ljubavi, očinstvo i majčinstvo i najveće dostojanstvo sudjelovanja na Božjem stvaralačkom djelu.
Darom plodnosti oni preuzimaju odgovornost za rast i odgoj naraštaja za budućnost ljudskog roda. Po rađanju, muškarac i žena ispunjaju, u vjeri, poziv da budu suradnici Božji u čuvanju stvorenja i u rastu ljudske obitelji. Blaženi Ivan Pavao II. je komentirao ove vidove u enciklici Familiaris consortio: „Bog je stvorio ljude na svoju sliku i sebi sličnima (usp.Post 1,26). Jer ih je pozvao u postojanje iz ljubavi, istovremeno ih je i pozvao u ljubav.
Bog je ljubav (1 Iv 4,8) i u sebi živi tajnu osobne ljubavi u zajedništvu. Time što je ljude stvorio na svoju sliku, sebi sličnima i stalno ih održava u postojanju, zahvaća i osposobljava ljudsku narav, muža i ženu, za odgovornost za ljubav i zajedništvo (usp GS 12). Prema tome ljubav je temeljni i prirodni poziv svakog čovjeka(FC,11).
Ovaj plan Boga Stvoritelja, kojega je poremetio istočni grijeh (usp Post 3,1-24) se objavljivao, tijekom promjenjivih razdoblja povijesti Izabranog naroda, do punine vremena kad je utjelovljenjem Sina Božjega, ne samo potvrđena božanska volja spasenja, nego je spasenjem darovana milost poslušnosti ovoj volji. Sin Božji, u utrobi Djevice Marije utjelovljena Riječ (usp. Iv 1,14), živio je u nazaretskoj obitelji i u njoj odrastao. Sudjelovao na svadbi u Kani i svojim prvim „činom" to slavlje obogatio (usp Iv 2, 1-11). Radovao se obiteljskoj gostoljubivosti svojih prvih učenika (usp Mk 1,29-31; 2, 13-17) i tješio je obitelji u žalosti svoga prijatelja u Betaniji (usp. Lk 10, 38-42; Iv 11,1-44).
Isus Krist je obnovio ljepotu braka time što je opet naglasio „biti jedno" prema planu Božjemu, a što je tijekom povijesti izraelskog naroda, bilo skoro zaboravljeno zbog tvrdoće srca ljudi (usp Mt 5,31-32; Mk 10,1-12; Lk 16,18). Isus je pozivao na povratak izgubljenom jedinstvu i vjernosti bračnih drugova, a osuđivao vrijeđanje i preljub. Upravo po ovoj izvanrednoj ljepoti ljudske ljubavi - koja se već, nadahnuto, slavila u Pjesmi nad pjesmama i kod proroka, kao Hošeje (usp Hos 1,2-3,3) i Malahije (usp Mal 2,13-16)- zahtijevao se i branio bračni savez. Isus je potvrdio izvorno dostojanstvo ljubavi muža i žene.
Učenje Crkve o obitelji
U prvim kršćanskim zajednicama obitelj je bila „kućna Crkva" (usp KKC, 1655) i u takozvanim „kućnim pločama" novozavjetnih apostolskih spisa se opisuje antička velika obitelj kao mjesto najdublje solidarnosti između muža i žene, između roditelja i djece, bogatih i siromašnih (usp . Ef 5,21-6,9; Kol 3,18-4,1; 1 Tim 2,8-15; Tit 2,1-10; 1 Petr 2,13-3,7 k tome i pismo Filemonu).
Na poseban način poslanica Efežanima gleda, u bračnoj ljubavi muža i žene „duboku tajnu" ljubavi Krista i Crkve i nju posadašnjuje(usp Ef 5, 31-32). Tijekom stoljeća, a posebno u novije vrijeme, sve do naših dana Crkva nikada nije popuštala u svojoj čvrstoći i sveobuhvatnom učenju o obitelji utemeljenoj na braku. Dubok dojam je ostavilo učenje Drugog vatikanskog koncila u pastoralnoj konstituciji „Gaudium et spes" . S obzirom na doticanje važnih tema, ovdje je cijelo jedno poglavlje posvećeno obitelji, kako se to vidi iz opisa njezine vrijednosti i za izgradnju društva: „ Tako obitelj u kojoj zajedno žive različite generacije i međusobno se pomažu, da bi dospjeli do veće mudrosti i prava pojedinih osoba povezivali sa drugim potrebama društvenog života, postaje temelj društva (GS 52). Poseban je hitan poziv bračnim drugovima na jednu kristocentričnu duhovnost: „Sami bračni drugovi trebaju, stvoreni prema slici živoga Boga, staviti u pravi osobni red , jedno stremljenje, jedan smisao i biti združeni u međusobnom spašavanju, tako da slijedeći Krista , začetnika života, u radostima i žrtvama svoga poziva i po vjernosti u ljubavi budu svjedoci u svijetu one tajne ljubavi koju je Gospodin objavio svijetu po svojoj smrti i uskrsnuću."
I nasljednici Petrovi nakon Drugog vatikanskog koncila su svojim učenjem obogatili učenje o braku i obitelji, na poseban način Pavao VI enciklikom Humanae vitae koja pruža posebno učenje s obzirom na principe i praksu. Slijedeći njega Ivan Pavao II., u apostolskom pismu Familiaris consortio, tumači iskonsku istinu o bračnoj ljubavi : „Ovo predanje u cijeloj njezinoj istinitosti je jedino moguće u „prostoru" braka, u savezu bračne ljubavi na tlu svijesne i slobodne odluke kojom muž i žena, po Božjem planu, ulaze u zajedništvo ljubavi i zajedništvo života (usp GS 48) i samo u tom svjetlu se otkriva njihov pravi smisao. Brak kao ustanova nije neka odredba društva ili autoriteta, niti nešto što se izvana nameće, nego potreba saveza ljubavi koji nutarnje živi, a u javnosti se pokazuje kao nešto jedinstveno i isključivo da bi tako vjernost planu Boga Stvoritelja u potpunosti bila ostvarena. Jedna takva vjernost ne utječe, ni u jednom slučaju, na slobodu osobe, nego je naprotiv štiti od subjektivizma i relativizma i dopušta im da sudjeluju na stvaralačkoj Božjoj mudrosti" (FC 11)
Katekizam Katoličke Crkve dotiče ove temeljne datosti: „ Bračni savez muža i žene tvori usko zajedništvo života i ljubavi, što je postavio Stvoritelj i odredio tome posebne zakone. Usmjereno je, po prirodi, na dobro kako bračnih drugova, tako i na rađanje i odgoj djece. Bračni savez među krštenima je Krist Gospodin uzdigao na dostojanstvo sakramenta /usp GS 48; Codex iuris canonici, 1055, 11" (KK 1660)/.
Ovo naučavanje izloženo u Katekizmu, kako u teološkim principima, tako i u moralnom ponašanju se navodi u dva odvojena naslova: sakrament braka (br 1601-1658) i šesta zapovijed (br 2331 - 2391). Pažljivo čitanje ovih djelova Katekizma nam daje aktualizirano razumijevanje vjerskog učenja i potiče na Crkveno postupanje s obzirom na današnje izazove. Pastoral Crkve se inspirira na istinitosti braka kojega se promatra u Božjem planu: Bog je stvorio muža i ženu, a kad se ispunilo vrijeme Isus je objavio puninu bračne ljubavi i uzdigao je na sakrament. Na pristanku utemeljen kršćanski brak ima svoje vlastito djelovanje i zadaće kao što su i materijalna dobra i zadaće bračnih drugova, ipak nije izuzet iz vlasti grijeha (usp Post 3, 1-24) koji nanosi teške rane i može povrijediti dostojanstvo sakramenta. Pred kratko vrijeme objavljena enciklika pape Franje „Svjetlo vjere" govori o obitelji i njezinoj povezanosti u vjeri i objavljuje: „kako može biti čvrsta veza ljubavi ako je Bog u njihovoj sredini" (LF 50) „Prvo područje u kojem vjera obasjava grad ljudi se nalazi u obitelji. Prije svega mislim na trajnu i čvrstu povezanost muža i žene u braku. Ona nastaje iz ljubavi, koja je znak ljubavi i prisutnosti Božje i iz priznanja i prihvaćanja dobra spolne različitosti po kojoj bračni drugovi mogu biti jedno tijelo (usp Post 2,24) i sposobni su roditi novi život, odraz dobrote Stvoritelja, njegove mudrosti i njegovog plana, koji je ljubav. Utemeljno na ovoj ljubavi muž i žena mogu dati obećanje jednim činom koji uvlači cijeli njihov život i u mnogim stvari podsjeća na vjeru .
Obećati ljubav, koja vrijedi zauvijek moguće je samo ako se otkrije plan koji je viši nego vlastiti planovi, koji nas nosi i dozvoljava nam da ljubljenoj osobi darujemo cijelu budućnost. (LF 52) „Vjera nije utočište za ljude bez odvažnosti ,nego nam proširuje život. Vjera nam omogućava otkriti poziv, koji je poziv na ljubav i koji nam garantira da je ta ljubav povjerljiva i vjerna i da je vrijedno s njom se sjediniti, jer njezin temelj počivana vjernosti Bogu, koji je jači nego naša slabost." (LF 53)-
III - UPITNIK
Sljedeća pitanja omogućavaju mjesnim Crkvama aktivno sudjelovanje na pripravi izvanredne sinode, koja ima za cilj, u današnjim izazovima, naviještati Evanđelje za obitelj.
1. O raširenosti Svetog pisma i tumačenju Učiteljstva Crkve s obzirom na obitelj
a) Kako je sa stvarnim poznavanjem učenja Biblije, poznavanja „Gaudium et spes" i „Familiaris consortio" kao i drugih pokoncilskih dokumenata Učiteljstva o značenju obitelji prema učenju Katoličke Crkve? Kako se naši vjernici odgajaju za obiteljski život prema učenju Crkve?
b) Da li se učenje Crkve, ondje gdje je poznato, prihvaća u potpunosti? Pokazuju li se poteškoće ostvarivanja u praksi? Kakve?
c) Kako je prošireno učenje Crkve u kontekstu ovog pastoralnog programa na nacionalnoj, biskupijskoj i župskoj razini? Kako izgleda kateheza o obitelji?
d) U kojoj mjeri - posebno pod kojim vidovima - je ovo učenje stvarno poznato u izvancrkvenom području, prihvaća li se, odbacuje ili kritizira? Koji kulturni faktori sprječavaju potpuno prihvaćanje govor Učiteljstva Crkve o obitelji?
2. O braku prema prirodnom pravu
a) Koje mjesto zauzima pojam prirodnog prava u svjetskoj kulturi kako na institucionalnoj, odgojnoj i akademskoj razini, tako i u pučkoj kulturi? Koji antropološki pogledi dolaze do izražaja u ovoj diskusiji o prirodnom temelju obitelji?
b) Da li se općenito prihvaća pojam prirodnog prava s obzirom na vezu između muškarca i žene i sa strane vjernika?
c) Na koji način se u teoriji i praksi osporava prirodno pravo s obzirom na vezu između muškarca i žene s obzirom na stvaranje obitelji?
d) Kako treba prihvatiti pastoralne izazove koji se javljaju ako neprakticirajući vjernici ili čak nevjerni kršteni traže sklapanje ženidbe?
3. Obiteljski pastoral u kontekstu evangelizacije
a) Kakva imate iskustva u posljednjim godinama s obzirom na pripravu za brak? Na koji način se nastoji dati poticaja evangelizaciji bračnih parova i obitelji? Kako se može poticati svijet obitelji kao „kućne Crkve?"
b) Da li se uspjelo pronaći oblike molitve za obitelji koji mogu opstati u kompleksnosti današnjeg života i aktualne kulture?
c) Imaju li obitelji razumijevanja, u sadašnjoj situaciji sukoba generacija, i za svoj poziv daljnjeg prenošenja vjere? Kako?
d) Kako mjesne Crkve i pokreti shvaćaju obiteljsku duhovnost, jesu li pokušali naći pogodne putove i oblike kao i obrazovanje za to?
e) Kakav poseban doprinos mogu dati bračni drugovi i obitelji širenju vjerodostojnog i cjelovitog gledanja na brak i obitelj?
f) Kakvu je posebnu pažnju Crkva pokazala da bi pratila i bila potpora parovima na početku njihovog zajedničkog puta ili u vremenima kriza?
4. O pastoralu za vjernike u problematičnim bračnim situacijama
a) Je li zajednički život „ad expeimentum" u mjesnoj Crkvi osjetljiva pastoralna stvarnost? Koliki je, otprilike, postotak?
b) Ima li praktičnih životnih zajednica bez civilnog ili vjerskog priznanja? Postoje li o tome pouzdani
podaci?
c) Da li rastavljeni i opet vjenčani čine ozbiljnu pastoralnu stvarnost u mjesnoj Crkvi? Koliki je
postotak, prema procjeni? Susreće li se takve situacije s određenim pastoralnim planom?
Kakvim?
d) S obzirom na sve ove slučajeve: kako kršteni žive ove nepravilne situacije? Jesu li toga svjesni?
Pokazuju li se ravnodušnima? Osjećaju li se ograničenima i trpe li zbog nemogućnosti primanja
sakramenata?
e) Koja pitanja /molbe postoje od strane rastavljenih i opet vjenčanih s obzirom na sakramente
euharistije i pokore? Koliko vjernika živi u takvoj situaciji i traže sakramente?
f) Može li, s Crkveno pravne strane, olakšavanje priznavanja ništavnosti bračnog saveza dovesti do stvarnog pozitivnog učinka pogođenih osoba? Ako da, u kojem obliku? Postoji li pastoral koji bi izišao u susret takvim slučajevima? Kako izgleda taj pastoral na nacionalnoj i biskupijskoj razini? Kako se naviješta milosrđe Božje onima koji žive rastavljeno i ponovno vjenčano, kako izgleda poticaj Crkve na putu vjere tih ljudi?
5. O istospolnim životnim zajednicama
a) Postoji li u vašoj zemlji civilni zakon po kojem se veze među osobama istog spola priznaju i proglašavaju brakom?
b) Kakav je stav pokrajinske i mjesne Crkve prema državi koja potiče takve veze istih spolova, kao i prema osobama koji ulaze u takve veze?
c) Kakvu pastoralnu pažnju je moguće iskazati prema ljudima koji su se odlučili za takvu životnu vezu?
d) Kako se treba ponašati, na pastoralnoj razini, s obzirom na vjerodostojno predanje vjere u slučajevima u kojima su istospolni partneri adoptirali djecu?
6. O odgoju djece u nepravilnim bračnim situacijama
a) Koliki je procijenjeni postotak djece i mladih koji rastu u takvim vezama u usporedbi s onima koji su rođeni i rastu u zakonitim obiteljima?
b) Kako se odnose roditelji i kakvo je njihovo držanje prema Crkvi? Što traže? Samo sakramente ili i katehezu i vjeronauk općenito?
c) Kako mjesne Crkve odgovaraju želji roditelja da se njihovoj djeci dade vjerski odgoj?
d) Kako, u tim slučajevima, teče priprava, dijeljenje sakramenata i kasnije praćenje?
7. O otvorenosti bračnih drugova za život
a) Kako stoji stvarno poznavanje vjernika s obzirom na učenje Humanae vitae o odgovornom roditeljstvu? Kakvo je poznavanje moralnih vrijednosti različitih metoda reguliranja poroda? Ima li prijedloga s pastoralne strane za produbljivanje ovih tema?
b) Prihvaća li se ovo moralno učenje? Koji su najproblematičniji vidovi kod većine bračnih drugova i otežavaju li im život?
c) Koje prirodne metode preporuča mjesna Crkva da bi se pomoglo bračnim drugovima provesti u život učenje Humanae vitae?
d) Kakva iskustva postoje, s obzirom na ovu temu, u primanju sakramenata pokore i euharistije?
e) Kakve se suprotnosti nalaze između učenja Crkve i svjetskog odgoja u ovom području?
f) Kako se može poticati otvoreniji mentalitet za prihvaćanje potomstva? Kako se može poticati povećanje broja rađanja?
8. O odnosu između obitelji i pojedinca
a) Isus Krist je objavio tajnu i poslanje ljudi: obitelj je privilegirano mjesto da se to može odvijati?
b) Kakve kritične situacije obitelji, u današnjem svijetu, mogu postati zaprekom u susretu pojedinca s Isusom?
c) U kojoj mjeri djeluju krize vjere pojedinca na obiteljski život?
9. Daljnji izazovi i prijedlozi
Ima li drugih izazova i prijedloga s obzirom na teme iz ovog upitnika, koji su prema mišljenju upitanih, hitni i korisni?