Benediktova strategija

„Djelatnici istine": Kako Papa svojoj Crkvi pokazuje  put izlaza iz krize povjerenja -

 Analiza Nathaniel Liminski

 
Rim-Köln (kath.net)
Oni koji ovih dana priznaju svoju odanost Katoličkoj Crkvi i Papi izazivaju, u pravilu,  ljutnju i bijes ili čak samo iritaciju. Iznenađeni pogledi, vraško cerekanje, mahanje glavom - to su civiliziraniji oblici očekivane negativne reakcije.

U očima protivnika pitanja su vrlo čitljiva. Kako možeš i dalje ozbiljno tvrditi uza "sve to" da je Crkva institucija od značaja za spas naroda i Papa, kao Kristov namjesnik na zemlji, njezin najvažniji putokaz?

 U „sve to" spadaju nesporazumi  vezani uz „Bratstvo svetoga Pia" („lefebrovci")  i javno objavljeni  zločini zlostavljanja djece i mladih od strane nekih katoličkih svećenika, a dijelom i manjkavo ponašanje od strane Crkve. Htjeli mi to ili ne, ta dva pitanja su, posljednjih mjeseci i godina, osobito u Njemačkoj, oblikovala javnu sliku o Crkvi i Papi.

Kao da sve to nije dovoljno, u posljednje vrijeme rastu izvješća o nedosljednosti kod nekih u vatikanskoj vlasti, kao  npr. u upravi za nekretnine te u Vatikanskoj banci. Sljedeći skandal je, dakle, već na vidiku; ovaj put se to tiče financijskih "spletki" u Crkvi. Prvi navještaj se  već osjetio u Njemačkoj u vezi s raspravom o štednji pa se, u ovom kontekstu, poput feniksa iz pepela, pojavilo pitanje državne naknade za oduzetu Crkvenu imovinu u vrijeme sekularizacije.  Stoga se može očekivati da će se pojaviti i druge „krize" i „skandali". Neke inicijative i skupine u Crkvi su istraživali mehanizme skandala i koncepte suprotstavljanja i postupanja u radu s njima. Benediktova generacija je razvila neke ideje za brži i održiviji Crkveni rad za izlaz iz krize i stavila ga  na raspolaganje  biskupskim konferencijama. Provedba, na žalost, kasni.

Bilo bi vrlo vrijedno usmjeriti pažnju  na to kako papa Benedikt XVI. iz Rima pokušava  rješavati krizu, već od njezinih uzroka.  To bi se dalo opisati u pet točaka, možda bi se to moglo nazvati "Benediktova strategija"-  poštena analiza, stroga prosudba,  postroženje  pravila,  poboljšanje slike svećenika, jačanje vjerničke baze.

Benedikt je počeo svoje djelovanje trijeznim opažanjem: „Neprijatelji Crkve su iznutra." Papa jasno pokazuje da se uzroci krize ne mogu tražiti  u napadima nepravednih vijesti  i Crkvi neprijateljskog svijeta. Važnost ovoga jasnog pozicioniranja Benedikta  se možda neće moći precizno ocijeniti  zbog brojnih različitih mišljenja u Vatikanu,  po ovom pitanju. Uz kardinala, državnog tajnika, Bertonea i njegovog prethodnika, sada kardinala dekana Sodanoa, poimence su se, u javnosti, oglasili drugačijim mišljenjima i stavovima: dok je Bertone, u dalekom Čileu,  povezao zlostavljanje djece s problem homoseksualnosti od strane nekih svećenika, dotle je  Sodano, u propovijedi Uskrsne liturgije  posvetio prilično vremena obrani Pape „protiv brbljanja više glasova u javnosti", ali je pri tome zaboravio ukazati i na patnje žrtava zlostavljanja i na sama zlostavljanja. Benedikt je, nešto kasnije, preko svoga glasnogovornika, to javno kritizirao. Vrhovni pastir usredotočuje sve svoje napore u jedno, a to je vraćanje povjerenja ljudi u Crkvu: jasno priznanje krivnje i učvršćivanje spoznaje da Crkva nije ovisna o slabosti svojih udova.

U drugom koraku Benedikt ide  dalje  s nečim što je započeo već kao prefekt Kongregacije za nauk vjere 2001. - sustavnom obradom prijavljenih  slučajeva seksualnih delikata na štetu djece i adolescenata od strane svećenika. Sam Ratzinger je osigurao da ovaj problem bude prepoznat kao tema od važnosti za cijelu Crkvu. Dok se u mnogim lokalnim Crkvama do tada takve čine promatralo kao  izlječiva seksualna lutanja i više se naglašavala mogućnost oprosta za počinitelje, često se zapostavljalo potrebu utjehe i pastoralne skrbi za žrtve. Zato Ratzinger traži slanje izvještaja o svim zločinima u Rim i time stvara  uvjete  za procjenu  opsega i sadržaja tih problema i njihovih posljedica za Crkvu u cjelini. Kao prefekt kongregacije, Ratzinger je znao, čak i onda, da se iz Rima ne može riješiti sve probleme, ali je bio siguran da će se  drugdje u biskupstvu razviti svijest o ozbiljnosti prekršaja i mogućeg utjecaja na povjerenje ljudi u Crkvu  i njezinu poruku. Slučaj benediktinskog samostana Ettal pokazuje da je Benedikt ostao vjeran svojoj liniji i u tom pogledu.

On ne slijedi prve sumnje i ne djeluje iz zabrinutosti da može kratkoročno okaljati ugled, nego se opredjeljuje za što je moguće intenzivniju obradu da na vidjelo izađu stvarne činjenice. I ovdje, u Crkvi, se ne mogu ignorirati crkveno-političke implikacije. Izvještaj posebnog vizitatora  iz Rima u slučaju Ettal je šamar za münchenskog nadbiskupa Marxa. On je prebrzo poslušao  tvorce  javno  - medijskog mišljenja i donio brzu odluku o smjeni da bi, u ovom slučaju, izgledao vjerodostojno, no pokazuje se da je to bilo najbrutalnije moguće rješenje. Za Benedikta pažljivost ima prednost pred brzinom, iako se činilo da je brzina prikladna i potrebna zbog  ozbiljnosti optužbi i posljedica kod žrtava.

Treći korak pokazuje da Benedikt, u razjašnjavanju, ima snage i volje za strože kažnjavanje. Tada je već u Rimu planirao pooštravanje pravila i propisa u svezi s kaznenim djelima zloupotrebe.

Malo je predugo trajalo dok se  zakon usvojen u 2003. nije objavio u travnju  2010. (!) i da se smjernice za postupanje  u takvim slučajevima unesu kao obvezujući zakon. Pravila ukazuju na obvezu uskog  surađivanja  s državnim istražnim organima, kao i mogućnost da lokalni biskup, u jasnom  i ozbiljnom slučaju, svećenika, čak i bez kanonskog  postupka, prijavi Kongregaciji da ga ona udalji iz službe. Štoviše, zastara se proširuje ili čak uklanja od Crkvene strane.  

Osim toga, korištenje dječje pornografije i napadi na mentalno bolesne su uključeni u katalog kanonski kažnjivih djela. Sve to pokazuje da Benedikt ozbiljno slijedi svoje riječi o osobnoj pogođenosti nedjelima i  uključuje Papinu odlučnost  za ozbiljno rješavanje stvari. 

Četvrta točka koju se mora spomenuti  u opisu Benediktove  dugoročne borbe protiv krize se sastoji u činjenici da Benedikt dublje uzroke krize  koja se pojavila zadnjih mjeseci vidi u krizi svećeništva. I kad je proglasio godinu svećenika, prije godinu dana, Papa je znao za slučajeve zlostavljanja među svojim klerom. Znao je za brojne postupke i procese kao dio svog rada u Kongregaciji za nauk vjere.


Čak i kod križnog puta 2005.,  prije njegova izbora za papu, tadašnji kardinal dekan Ratzinger, kritizira duboke ponore unutar same Crkve. Činjenica da je afera zlostavljanja postala  javni skandal, prije i iznad svega suučesništvom  svećenika, pokazuje da još uvijek postoje  specifična očekivanja od svećenika usprkos sve jače sekularizacije. Dok sada neki igrači u životu Crkve u svezi s raspravom o zlostavljanju, uvlače i raspravu o celibatu i tako pridonose  još većim  sumnjama na sveopće svećenstvo koje je već i onako pogođeno  zlostavljanjima, Benedikt koristi svaku priliku koja mu se nudi, posebno u kontekstu godine svećenika, kako bi  poboljšao ugled svećenika  i razvio potrebnu kvalitetu njihova zvanja. On, pri  tome, ne prešućuje da  svećenički poziv  postavlja velike zahtjeve  pred pozvane i s obzirom na celibat.

 

 Sam Ratzinger živi svoj pontifikat iz dubine  svog svećeničkog  poziva. Njegove propovijedi  pokazuju svijest o ranjivosti svećeničkog života, posebno u današnjim okolnostima. Usredotočujući se  na svećenike, želi na poseban način naglasiti značenje svećeničkog ređenja (posvete) i važnost sakramenata, a tako i na bitne značajke Crkve i njezinog osnovnog poslanja.

U petoj točki svoga plana Benedikt pokazuje da se ne usredotočuje  samo na svećenike. Sigurno se osjećao i obveznim pred svojim zaštitnikom imenjakom, svetim Benediktom, kad je odlučio osnovati Crkveni savjet za novu evangelizaciju Europe i zapadnog društva. Čini se da Benedikt ima  vrlo realnu sliku o Crkvi u Europi.

Možemo poći od stanja kakvog opisuje predsjednik "Papinskog vijeća za promicanje nove evangelizacije", nadbiskup Runi Fisichella, i slaže se Benediktom: "Većina krštenika nisu više prakticirajući katolici, ravnodušnost prema religiji raste." Svoje poslanje promatra kao „izazov, jednak onom u vremenima Crkve.Benedikt želi, osnivanjem i uspostavom ovog savjeta,  postići veću svijest i potrebu poznavanja vjere. On želi zaštiti i dati podršku obitelji kao prvom mjesto vjere i njenog prenošenja, te potaknuti i laike da danas još više osnaže vjeru u Crkvi i u javnosti i da joj dadu autentično lice.

Zaključak je jasan: Benedikt XVI.. je svjestan uzroka krize. Kao čovjek s velikim smislom  i poznavanjem Crkvene povijesti zna što je u igri i da to pogađa ravno  u srce Crkve kad je u pitanju njezina vjerodostojnost. Njegov smjer je jasan: apsolutna orijentacija na  istinu, čak i ako je za Crkvu - kao kod slučajeva zlostavljanja - vrlo bolna. Koja je uloga vjernika laika u tom kontekstu? U Njemačkoj (zar u Hrvatskoj ne? opaska prev) Papa ne treba one koji će mu pljeskati, ne treba čak niti navijače, nego prave istinske „suradnike istine!"

 

Moto njegova biskupskog služenja bi trebao postati i moto njegova pontifikata. Benedikt ostaje vjeran Crkvi i samome sebi. Vjernost istini  koja u kršćanskoj vjeri ima sasvim konkretno lice i sasvim konkretno ime, je najbolji kompas pomoću kojega će Crkva  pronaći put iz sadašnje krize. A sam Papa na tom putu prednjači!